Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Stan przygotowania emisyjnego chóru mieszanego akademickiego i chóru mieszanego senioralnego z perspektywy chórzysty, dyrygenta i instruktora głosowego

Uproszczony widok
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy licencjackiej jest określenie stanu przygotowania emisyjnego chórów mieszanych: akademickiego i senioralnego z perspektywy chórzysty, dyrygenta i instruktora głosowego. Badaną grupę stanowili członkowie Chóru Akademickiego Uniwersytetu Warszawskiego i chóru senioralnego Amici Canentes. Przedmiotem badania była znajomość zasad prawidłowej emisji i higieny głosu, świadomość ciała chórzystów oraz parametry, takie jak natężenie, dynamika, wysokość i barwa głosu, które składają się na całościowe brzmienie zespołu. Do badania użyto zmodyfikowanego narzędzia do oceny kompetencji z zakresu emisji i higieny głosu autorstwa Bartłomieja Kusego i Marty Wysockiej (2022), które pierwotnie skierowane było do osób po warsztatach aktorskich. Badanie (w formie ankiety) składało się z czterech sekcji: stan zdrowia, znajomość zasad prawidłowej higieny i emisji głosu, świadomość ciała oraz emocje i motywacje. Do badań uzupełniających użyto techniki wywiadu ukierunkowanego. Wywiady przeprowadzono z dyrygentkami obu badanych chórów. Prowadzone obserwacje, informacje z wywiadów oraz wyniki badań ankietowych wskazują na ogólnie wysoką świadomość prawidłowego sposobu wydobywania głosu wśród chórzystów. Zarówno członkowie chóru mieszanego akademickiego, jak i chóru mieszanego senioralnego posiadają również dość szeroką wiedzę w zakresie emisji i higieny głosu. Członkowie chóru mieszanego akademickiego pomimo szkodliwych nawyków i niewłaściwego stylu życia, nie odczuwają nadmiernego zmęczenia głosu. Seniorzy mają poczucie upływającego czasu, jednak częste warsztaty indywidualne oraz ćwiczenia artykulacyjno-oddechowe pomagają utrzymać im głos w dobrej kondycji. Dla wszystkich chórzystów głos jest ważny, a poczucie przynależności do zespołu pozytywnie wpływa na jego jakość. Dużą rolę w rozwoju wokalnym członków chórów odgrywają dodatkowe zajęcia indywidualne i grupowe z instruktorami głosowymi. Wcześniejsze doświadczenia w śpiewaniu oraz pracy głosem, a także obecna działalność chóralna pozytywnie wpływają na jakość głosu chórzystów.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorOleksiej, Natalia
dc.contributor.authorBobińska, Karolina
dc.date.accessioned2025-01-09T12:45:27Z
dc.date.available2025-01-09T12:45:27Z
dc.date.defence2024-07-05
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-17
dc.description.promoterCiecierska-Zajdel, Beata
dc.description.reviewerCiecierska-Zajdel, Beata
dc.description.reviewerCiecierska-Zajdel, Beata
dc.description.reviewerZawadka, Joanna
dc.description.reviewerZawadka, Joanna
dc.identifier.apd233547
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/163134
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enchoir
dc.subject.envoice emission and hygiene
dc.subject.enchoral music
dc.subject.enconductor
dc.subject.envoice instructor
dc.subject.plchór
dc.subject.plemisja i higiena głosu
dc.subject.plchóralistyka
dc.subject.pldyrygent
dc.subject.plinstruktor głosowy
dc.titleStan przygotowania emisyjnego chóru mieszanego akademickiego i chóru mieszanego senioralnego z perspektywy chórzysty, dyrygenta i instruktora głosowego
dc.title.alternativeVoice emission preparation state of a mixed academic choir and a mixed senior choir from the perspective of a chorister, conductor and voice instructor
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication