Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Problemy emocjonalno-społeczne i behawioralne u dzieci w wieku wczesnoszkolnym z perspektywy nauczycieli oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych

Uproszczony widok
dc.abstract.enBehavioral and socio-emotional disorders occurring in children are a very common topic in the teaching community due to their huge impact on teachers' work. In the wake of the Covid-19 pandemic, there has been a rapid deterioration in mental health across the world. Due to this phenomenon, it was decided to conduct research among employees of psycho-pedagogical clinics and early childhood education teachers at schools. The aim of the research was to describe the perception of the mental state of Polish children in the context of behavioral and socio-emotional disorders and the impact of the Covid-19 pandemic in the opinion of teachers and employees of psycho-pedagogical clinics. The study covered the period of the last five years (2019-2024) and was conducted using the online survey method. It was attended by 50 teachers from all primary schools in Warsaw and 50 employees of psycho-pedagogical clinics from the 20 largest cities in Poland. The study confirmed that, from the perspective of respondents' experiences, the mental health of Polish early school-age children has deteriorated over the last 5 years, but opinions on whether the pandemic had a significant impact on this phenomenon are divided - psycho-pedagogical clinics employees confirm this hypothesis, teachers reject it.
dc.abstract.plZaburzenia behawioralne i społeczno-emocjonalne występujące u dzieci są tematem bardzo często poruszanym w środowisku nauczycielskim ze względu na ich ogromny wpływ na pracę nauczycieli. W obliczu pandemii Covid-19 nastąpiło gwałtowne pogorszenie stanu zdrowia psychicznego na całym świecie. W związku z tym zjawiskiem postanowiono przeprowadzić badania w środowisku pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Celem badań było opisanie postrzegania stanu psychicznego polskich dzieci w kontekście zaburzeń behawioralnych oraz społeczno-emocjonalnych oraz wpływu pandemii Covid-19 w opinii nauczycieli i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Badanie dotyczyło okresu ostatnich pięciu lat (2019-2024) i odbyło się metodą ankiety internetowej. Brało w nim udział 50 nauczycieli spośród wszystkich szkół podstawowych w Warszawie oraz 50 pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych spośród 20 największych miast w Polsce. Badanie potwierdziło, że z perspektywy doświadczeń respondentów w ciągu ostatnich 5 lat doszło do pogorszenia stanu psychicznego wśród polskich dzieci w wieku wczesnoszkolnym, jednak zdania na temat tego czy na to zjawisko znaczący wpływ miała pandemia są podzielone - pracownicy poradni potwierdzają tę hipotezę, nauczyciele ją odrzucają.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorOstromęcka, Anna
dc.date.accessioned2025-01-09T12:48:28Z
dc.date.available2025-01-09T12:48:28Z
dc.date.defence2024-09-20
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-16
dc.description.promoterŻytko, Małgorzata
dc.description.reviewerZielińska, Anna
dc.description.reviewerŻytko, Małgorzata
dc.identifier.apd236695
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164487
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enMental health
dc.subject.enCovid-19 pandemic
dc.subject.enbehavioural and socio-emotional disorders
dc.subject.enspecialized psycho-pedagogical clinics
dc.subject.enlower primary teacher.
dc.subject.plZdrowie psychiczne
dc.subject.plpandemia Covid-19
dc.subject.plzaburzenia behawioralne i społeczno-emocjonalne
dc.subject.plporadnie psychologiczno-pedagogiczne
dc.subject.plnauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
dc.titleProblemy emocjonalno-społeczne i behawioralne u dzieci w wieku wczesnoszkolnym z perspektywy nauczycieli oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych
dc.title.alternativeSocio-emotional and behavioral problems in early school age children from the perspective of teachers and employees of specialized psycho-pedagogical clinics.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication