Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Efektywność i jakość kształcenia wyższego

Uproszczony widok
dc.abstract.plEfektywność i jakość uczelni oceniano przez prywmat realizowanych przez nie procesów. Efektywność uczelni została określona na podstawie kombinacji typowych miar finansowych, uwzględniających koszty poniesione w procesie dydaktyki i badań oraz nakładów (mierzonych płynnością bieżącą, obrotami zapasami, należnościami i wskaźnikami zobowiązań) niezbędnych szkołom do utrzymania płynności finansowej. Jako mierniki jakości, związane z zadaniami statutowymi uczelni przyjęto czynniki determinujące sytuację absolwentów na rynku pracy oraz patenty uzyskane w wyniku badań prowadzonych przez uczelnie. Zastosowanie miar jakościowych pozwoliło badaczowi uzyskać bardziej kompleksowy wymiar efektywności uczelni, udowadniając jednocześnie, że same środki finansowe mogą zniekształcać rzeczywisty obraz efektywności, a nawet prowadzić do błędnych wniosków. Można postawić hipotezę, że w przypadku uczelni, która realizuje swoje statutowe cele przekazywania wiedzy społeczeństwu poprzez prowadzenie dydaktyki i badań, pojęcie efektywności powinno łączyć wymiar finansowy i jakościowy. Wyniki uzyskane w badaniu metodą DEA pozwalają badaczowi określić sytuację uczelni w okresie objętym badaniem.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorDwórznik, Marcin
dc.date.accessioned2024-01-24T22:26:21Z
dc.date.available2024-01-24T22:26:21Z
dc.date.issued2021
dc.description.financePublikacja bezkosztowa
dc.description.volume2
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/105740
dc.identifier.weblinkhttp://www.sim.wz.uw.edu.pl/pl/numer/numer-2-2021
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationmanagement and quality studies
dc.relation.ispartofStudia i Materiały Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski
dc.relation.pages46 - 60
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.titleEfektywność i jakość kształcenia wyższego
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication