Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Koncepcja Instrument-Specific Absolute Pitch. Teoria i badania własne

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe purpose of this paper is to explore the phenomenon of absolute pitch within the framework of the Instrument-Specific Absolute Pitch (ISAP) theory, proposed in 2020 by Lindsey Reymore and Niels Chr. Hansen. The concept aims to identify the mechanisms underlying so-called timbre-based absolute pitch. This paper presents the phenomenon of absolute pitch and situates it within the broader contexts of musical memory and sound timbre. Key considerations include the general characteristics of absolute pitch, its types, prevalence and perception among professional musicians and non-musicians. Special attention is given to timbre-based absolute pitch and the ISAP theory focusing on its theoretical foundations and experimental investigations conducted by Reymore and Hansen between 2020 and 2024. Building on their methodology, this study conducted experimental research involving auditory tests and surveys with 163 instrumentalists. The results determine further research directions, contributing to a better understanding of the phenomenon of timbre-based absolute pitch in the context of the ISAP theory.
dc.abstract.plCelem pracy jest ukazanie zjawiska słuchu absolutnego w kontekście koncepcji Instrument-Specific Absolute Pitch (ISAP), zaproponowanej w 2020 roku przez Lindsey Reymore i Nielsa Chr. Hansena. Teoria ta próbuje określić mechanizmy leżące u podstaw tzw. barwowego słuchu absolutnego. Niniejsza praca przedstawia fenomen słuchu absolutnego i osadza go w szerszym kontekście pamięci muzycznej oraz problematyki barwy dźwięku. W rozważaniach uwzględniono m.in. ogólną charakterystykę słuchu absolutnego, jego rodzaje, występowanie i postrzeganie tego zjawiska w środowisku profesjonalnych muzyków i przez osoby nie będące muzykami. Szczególną uwagę poświęcono barwowemu słuchowi absolutnemu oraz koncepcji ISAP – jej założeniom teoretycznym oraz eksperymentalnej weryfikacji podjętej przez Reymore i Hansena w latach 2020-2024. Na podstawie metodologii badawczej zaproponowanej przez autorów teorii przeprowadzono własne badania eksperymentalne (z wykorzystaniem testów słuchowych i badań ankietowych), w których wzięło udział 163 instrumentalistów. Uzyskane wyniki pozwoliły na wyznaczenie kolejnych perspektyw badawczych, które umożliwią lepsze zrozumienie zjawiska barwowego słuchu absolutnego w kontekście koncepcji ISAP.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentInstytut Muzykologii
dc.contributor.authorŁobodecka, Urszula
dc.date.accessioned2025-01-09T11:37:58Z
dc.date.available2025-01-09T11:37:58Z
dc.date.defence2024-12-18
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-12-06
dc.description.promoterMakomaska, Sylwia
dc.description.reviewerMiśkiewicz, Andrzej
dc.description.reviewerMakomaska, Sylwia
dc.identifier.apd237580
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/161042
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enabsolute pitch
dc.subject.entimbre
dc.subject.enInstrument-Specific Absolute Pitch
dc.subject.enmusical instrument
dc.subject.enmotor imagery
dc.subject.enmusical memory
dc.subject.enkinesthetic memory
dc.subject.plsłuch absolutny
dc.subject.plsłuch absolutny barwowy
dc.subject.plbarwa dźwięku
dc.subject.plinstrument muzyczny
dc.subject.plInstrument-Specific Absolute Pitch
dc.subject.plwyobrażenia motoryczne
dc.subject.plpamięć muzyczna
dc.subject.plpamięć kinestetyczna
dc.titleKoncepcja Instrument-Specific Absolute Pitch. Teoria i badania własne
dc.title.alternativeThe concept of Instrument-Specific Absolute Pitch. Theory and own research
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication