Licencja
Mediation in teaching B2/B2+ EFL vocabulary: the effects of using a mediation-based card game on the tertiary educational stage vocabulary acquisition
Abstrakt (PL)
Od czasu wydania CEFR Companion Volume w 2020 roku, świat nauczania języków doświadcza zmian spowodowanych nowymi deskryptorami działań językowych. Przejście od sprawności językowych do działań językowych stworzyło zapotrzebowanie i możliwość odkrywania nowych sposobów nauczania języka obcego, które odzwierciedlają rzeczywiste interakcje językowe w znacznie dokładniejszy niż dotychczas sposób. W tej pracy zbadano wpływ użycia mediacji na zajęciach języka angielskiego na poziomie B2/B2+. Implementacja przyjmuje formę gry karcianej, której mechanika opiera się na mediacji pojęć. Pytania badawcze, na które stara się odpowiedzieć niniejsza praca, są następujące: Czy mediacja pojęć ma korzystny wpływ na proces przyswajania słownictwa?; Czy nauczanie oparte na mediacji występuje już w strukturze lekcji języka angielskiego?; Czy uczniowie chętnie korzystają z gry opartej na mediacji na lekcji językowej? W pierwszym rozdziale zaprezentowano podstawy teoretyczne przyswajania słownictwa oraz metody uczenia się słownictwa. Rozdział ten zajmuje się także badaniami nad procesem uczenia się poprzez gry, związkiem pomiędzy rzeczywistym doświadczeniem językowym a nauczaniem języków, a także deficytem kultywowania tego związku we współczesnej edukacji. W drugim rozdziale przedstawiono deskryptory CEFR Companion Volume oraz ich porównanie z poprzednimi wydaniami. Szczegółowo ukazano też ideę mediacji, jej warianty, a także potencjalne zastosowania i przykłady dotychczasowego wykorzystania mediacji. W ostatnim rozdziale opisano badanie przeprowadzone wśród uczniów trzeciego etapu edukacyjnego, metody, wnioski i zastosowane pomoce dydaktyczne w grze karcianej. Podczas zbierania danych prowadzone będą lekcje języka angielskiego. Aby wyeliminować ryzyko wystąpienia anomalii badawczej, w obu klasach będą prowadzone te same dwa tematy słownictwa. Różnica polega jednak na tym, że jeden temat będzie nauczany zgodnie z deskryptorami sprawności językowych CEFR, a drugi zgodnie z zasadami mediacji. Podczas gdy w jednej grupie temat A będzie realizowany z wykorzystaniem mediacji, a temat B z wykorzystaniem sprawności językowych, w drugiej grupie temat A będzie realizowany przez deskryptory sprawności językowych, a temat B z wykorzystaniem mediacji. Przeprowadzone zostaną testy przed i po lekcjach mające na celu ocenę postępów w przyswajaniu słownictwa poprzez zastosowanie mediacji. Obserwowane będzie, czy nauczanie oparte na mediacji jest już obecne w strukturze lekcji języka angielskiego. Kwestionariusze, rozdawane na zakończenie badania, pozwolą odpowiedzieć na pytanie, czy uczniowie chętnie korzystają z gry opartej na mediacji na lekcji językowej.
Abstrakt (EN)
Since the release of the 2020 CEFR Companion Volume the world of language teaching is experiencing changes due to the new language activities descriptors. The shift from language skills to language activities created the demand and the possibility to explore new ways of teaching a foreign language, which mirror real-life language interactions in a significantly more accurate way than it has so far. This paper researches the effect of the use of mediation in a B2/B2+ level EFL classroom. The implementation takes the form of a card game, where the inbuilt mechanics are based on mediation of concepts. The research questions this thesis aims to answer are as follows: Is mediation of concepts beneficial to the process of vocabulary acquisition?; Does mediation-based teaching already occur in an EFL lesson structure?; Do students enjoy the use of the mediation-based game in a language classroom? The first chapter demonstrates the theoretical background of vocabulary acquisition and vocabulary learning methods. It also explores the research area of game-based learning, the relationship between real-life language experience and language teaching as well as the deficit of cultivating this relationship in modern education. The second chapter presents the descriptors of the CEFR Companion Volume and its comparison to the previous edition ones. It also exhibits in detail the idea of mediation, its variants, as well as potential applications and examples of the foregoing use of mediation. The final chapter describes the research conducted on the tertiary educational stage students, methods, findings, and the used card-game teaching aid. During data collection, EFL lessons shall be conducted. To eliminate the risk of a research anomaly, both classes will be taught the same two vocabulary topics. The difference, however, is that one topic is taught in accordance with the CEFR language skills descriptors, while the other will be taught in accordance with the principles of mediation. While in one group, topic A will be taught with the use of mediation and topic B with the use of language skills, the other group will be taught topic A via the language skills descriptors and topic B with the use of mediation. Pre- and post-tests will be conducted to assess the progress in vocabulary acquisition via the use of mediation. Observation shall be applied to provide an insight to whether mediation-based teaching is already present in an EFL lesson structure. Paper questionnaires, distributed at the end of the research, shall answer the question of whether students enjoy the use of the mediation-based game in a language classroom.