Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Opowiadania dzieci wczesnoszkolnych a koncepcja wysokiej wrażliwości. Analiza porównawcza

Uproszczony widok
dc.abstract.plPrzedmiotem pracy były umiejętności i zdolności narracyjne dzieci w kontekście koncepcji wysokiej wrażliwości. Celem badania było sprawdzenie, czy wypowiedzi dzieci wysoko wrażliwych różnią się pod względem szczegółowości opisu od wypowiedzi dzieci obdarzonych przeciętną wrażliwością. W ramach badania przeprowadzono także obserwację wybranych elementów ekspresji kinezycznej oraz oznak wegetatywnych, uważanych za typowe dla sytuacji potęgujących odczuwanie stresu. Badaną grupę stanowiły dzieci w wieku wczesnoszkolnym, w stosunku do których zastosowano „wielowymiarowy kwestionariusz wrażliwości dla dzieci”. Z pomocą kwestionariusza wyodrębniono trzy grupy, na które składały się osoby wysoko, średnio oraz nisko wrażliwe. Zaproponowany podział między poszczególnymi grupami dzieci okazał się korzystny dla zaobserwowania różnic pod względem zdolności opisu i charakteryzowania obiektów i zdarzeń. Przedstawione w rozdziale analitycznym dane i wyniki końcowe potwierdziły założenia badawcze, z których wynikało, że wypowiedzi dzieci wysoko wrażliwych różnią się od wypowiedzi rówieśników nisko wrażliwych w zakresie częstotliwości użycia wyrażeń przymiotnikowych, przysłówkowych oraz zdrobnień.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorMarciniak-Kaczmarek, Marianna
dc.date.accessioned2025-01-09T12:49:28Z
dc.date.available2025-01-09T12:49:28Z
dc.date.defence2024-07-05
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-25
dc.description.promoterKarsznia-Sobczak, Alicja
dc.description.reviewerKarsznia-Sobczak, Alicja
dc.description.reviewerJauer-Niworowska, Olga
dc.identifier.apd233714
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164990
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plWrażliwość
dc.subject.plwysoka wrażliwość
dc.subject.plwysoka reaktywność
dc.subject.plnadwrażliwość
dc.subject.plnarracja
dc.subject.pljęzykowy opis rzeczywistości
dc.subject.plekspresja kinezyczna
dc.subject.plstres
dc.titleOpowiadania dzieci wczesnoszkolnych a koncepcja wysokiej wrażliwości. Analiza porównawcza
dc.title.alternativeComparative Analysis of Early School-Age Children's Stories and the Concept of High Sensitivity
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication