Praca doktorska
Ładowanie...
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.
 

Transgression als Erzählstrategie in ausgewählten Texten von E.T.A. Hoffmann, Franz Kafka, Bruno Schulz und Hermann Hesse.

Uproszczony widok
dc.abstract.plIch untersuche die Transgression als Erzählstrategie in der Prosa von E. T. A. Hoffmann, Franz Kafka, Hermann Hesse und Bruno Schulz. Es handelt sich um Verschränkung der realen und überrealen Sphäre, die dank dem Einsatz verschiedener narrativer Strategien und stilistischer Mittel erfolgt. Zu den wichtigsten gehören: das Groteske, surrealistische Techniken, Traumpoetik, und Poetik der Erinnerung. Das Spektrum dieser Untersuchung umfasst auch ein Motiv, das für ihre Werke gemeinsam ist, nämlich die Figur des Grenzgängers. In einzelnen Kapiteln wurden verschiedene Sonderlinge analysiert, die die Grenzen jeglicher Normen und Konventionen überschreiten. Es sind unter anderem Grenzen und Begrenzungen der psychischen und physischen Sphäre, sowie Übergänge zwischen verschiedenen Bewusstseinsstufen der Protagonisten. Diese Peripherie bewohnen sowohl soziale Außenseiter, wahnsinnige Künstler Gespenster Mischlinge von Tieren und Menschen (Eine Kreuzung), als auch Unholde und Doppelgänger
dc.abstract.plTematem dysertacji jest Transgresja jako strategia narracyjna tekstów E. T. A. Hoffmanna, Franza Kafki, Hermanna Hessego i Brunona Schulza. W komparatystycznym ujęciu wybranych utworów analizuję proces przenikania się różnych rodzajów rzeczywistości w ramach świata przedstawionego. Badam zjawiska współtworzące transgresję - środki stylistyczne, kategorie estetyczne, takie jak groteska czy poetyka marzenia sennego, przyczyniające się do naruszenia konwencji realistycznej. Spektrum moich badań obejmuje również motyw wspólny dla wszystkich tekstów - postać z pogranicza. Granice, które przekraczają protagoniści omawianych opowiadań mają przeważnie wymiar metaforyczny. Dotyczą one sfery fizycznej, psychicznej (różnych stanów świadomości) czy norm społecznych. Do galerii tych figur należą m in.: szaleńcy, sobowtóry, duchy, postaci tranzytywne, potwory, krzyżówki zwierząt czy człowieka i zwierzęcia. Celem dysertacji było skonstruowanie wspólnego dla omawianych utworów modelu funkcjonowania tekstu.
dc.affiliation.departmentWydział Neofilologii
dc.contributor.authorKmieć, Agnieszka
dc.date.accessioned2013-07-02T05:03:55Z
dc.date.available2013-07-02T05:03:55Z
dc.date.defence2013-07-08
dc.date.issued2013-07-02
dc.description.promoterKwiecińska, Grażyna
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/308
dc.language.isode
dc.rightsFairUse
dc.subject.plrealizm
dc.subject.plPogranicze
dc.subject.plTransgresja
dc.titleTransgression als Erzählstrategie in ausgewählten Texten von E.T.A. Hoffmann, Franz Kafka, Bruno Schulz und Hermann Hesse.
dc.title.alternativeTransgresja jako strategia narracyjna w prozie E.T.A. Hoffmanna, Franza Kafki, Brunona Schulza oraz Hermanna Hessego
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication