Licencja
Developing Cultural Awareness in the Classroom through the Educative Role of “Oliver Twist” by Charles Dickens
Abstrakt (PL)
Praca dyplomowa podzielona jest na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Pierwsza część zawiera definicje kultury, świadomości kulturowej, świadomości międzykulturowej, kompetencji kulturowych oraz kompetencji międzykulturowych. Ponadto przedstawia, jak świadomość kulturową i międzykulturową można wykorzystać w klasie. Pierwsza część wprowadza wybrany brytyjski tekst literacki Oliver Twist autorstwa Charlesa Dickensa i prezentuje jego edukacyjną rolę w rozwijaniu świadomości kulturowej poprzez przyjrzeniu się biografii autora, opisanie kontekstu historycznego oraz głównych tematów. W związku z tym pierwsza część projektu dyplomowego kończy się udowodnieniem, że Oliver Twist jest wartościowym materiałem do nauczania o kulturze. Druga część skupia się na pedagogicznym zastosowaniu, opisuje środowisko szkolne i klasowe, określa grupę wiekową oraz poziom językowy uczniów. Ta część zawiera trzy szczegółowe plany lekcji, wszystkie oparte na tekście literackim oraz refleksje przed i po lekcji. Ponadto przedstawiono częściowe i ogólne wnioski. Wszystkie materiały dydaktyczne znajdują się w załączniku na końcu projektu.
Abstrakt (EN)
The diploma project is divided into two parts, theoretical and practical. Part one provides definitions of culture, cultural awareness, intercultural awareness, cultural competence and intercultural competence. Also, presents how cultural and intercultural awareness could be used in the classroom. Part one introduces a chosen British literal text Oliver Twist by Charles Dickens and presents its educative role in developing cultural awareness by zooming in on the author’s biography, describing the historical context and main themes. Therefore, the first section of the diploma ends by proving that Oliver Twist is a valuable material in terms of teaching about culture. Part two focuses on the pedagogical application, describes the school environment and classroom, specifies the age group and the language level of the learners. This part contains three detailed lesson plans, all of which are based on the literary text and pre and post-lesson reflections. Moreover, a partial and general conclusion is presented. All didactic materials are displayed in the appendix at the end of the project.