Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

The effectiveness of corpus-based materials for teaching English for finance and accountancy: a case study

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis thesis focuses on the use of corpus-based materials as well as the corpora themselves in the teaching of specialised English for finance and accountancy. The first two chapters constitute the theoretical part, in which the main issues related to the topic are presented. The first chapter is an introduction to the concept of English for Specific Purposes (ESP), including the role of specialist English teachers and recommendations for the procedures of preparing, conducting and evaluating ESP classes. The second chapter discusses the Data-Driven Learning (DDL) method, which involves the use of corpora in language teaching. This chapter also includes the concepts of corpus linguistics and language corpora, the advantages and disadvantages of the DDL method, its impact on the acquisition of language skills and the use of corpora in ESP teaching. According to the literature review, the DDL method has a positive effect on language acquisition, including ESP, and especially on learning vocabulary, phraseology and writing. A case study on an adult investigating the impact of corpus-based materials on the teaching of a specialised language in finance and accounting is discussed further. The tasks required both direct use of the corpus on the computer and indirect use of corpus extracts prepared on a piece of paper. The study confirmed the positive impact of DDL on the teaching of ESP. The participant in the study had positive feelings about the teaching method used, both direct and indirect. However, the indirect method appeared to be more user-friendly, as it did not require the use of a computer and technical skills. Nevertheless, the participant admitted that she became more comfortable using a computer over time due to the instructions and familiarity with the software.
dc.abstract.plNiniejsza praca dotyczy użycia materiałów przygotowanych w oparciu o korpusy językowe jak i samych korpusów w nauczaniu języka angielskiego specjalistycznego z zakresu finansów i rachunkowości. Dwa pierwsze rozdziały stanowią część teoretyczną, w której przedstawione są główne zagadnienia związane z tematem. Pierwszy rozdział jest wprowadzeniem do pojęcia English for Specific Purposes (ESP), w którym przedstawiona jest również rola nauczycieli prowadzących zajęcia z języka angielskiego specjalistycznego, a także zalecenia dotyczące procedury przygotowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć ESP. W drugim rozdziale została omówiona metoda nauczania z wykorzystaniem korpusów językowych, czyli Data-Driven Learning (DDL). W tym rozdziale zawarte są również pojęcia lingwistyki korpusowej i korpusów językowych, zalety i wady metody DDL, jej wpływ na nabywanie umiejętności językowych oraz wykorzystanie korpusów w nauczaniu ESP. Zgodnie z przeglądem literatury metoda DDL wpływa pozytywnie na akwizycję językową, w tym ESP, a szczególnie na naukę słownictwa, frazeologii i pisania. W dalszej części pracy zostało omówione studium przypadku na osobie dorosłej badające wpływ materiałów opartych na korpusach językowych na nauczanie języka specjalistycznego z zakresu finansów i rachunkowości. Zadania wymagały zarówno bezpośredniego użycia korpusu językowego na komputerze, jak i pośredniego korzystania z fragmentów korpusu przygotowanych na papierze. Badanie potwierdziło pozytywny wpływ DDL na nauczanie ESP. Uczestniczka badania miała pozytywne odczucia wobec użytej metody nauczania, zarówno bezpośredniej i pośredniej. Niemniej jednak bardziej przyjazna okazała się metoda pośrednia ze względu na brak konieczności korzystania z komputera i posiadania umiejętności technicznych. Mimo to uczestniczka badania przyznała, że z czasem swobodniej korzystała z komputera dzięki instrukcjom obsługi programu i obyciu się z nim.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Lingwistyki Stosowanej
dc.contributor.authorTrznadlewska, Natalia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:49:32Z
dc.date.available2025-01-09T12:49:32Z
dc.date.defence2024-12-11
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-11-28
dc.description.promoterLeńko-Szymańska, Agnieszka
dc.description.reviewerLeńko-Szymańska, Agnieszka
dc.description.reviewerGajek, Elżbieta
dc.identifier.apd231597
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165021
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enDDL (Data-Driven Learning)
dc.subject.enESP teaching (English for Specific Purposes)
dc.subject.encorpus
dc.subject.enspecialised language
dc.subject.enlanguage acquisition
dc.subject.plDDL (Data-Driven Learning)
dc.subject.plnauczanie ESP (English for Specific Purposes)
dc.subject.plkorpus językowy
dc.subject.pljęzyk specjalistyczny
dc.subject.plakwizycja językowa
dc.titleThe effectiveness of corpus-based materials for teaching English for finance and accountancy: a case study
dc.title.alternativeSkuteczność materiałów dydaktycznych opartych na korpusach w nauczaniu języka angielskiego z zakresu finansów i rachunkowości – studium przypadku
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication