Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Badanie poziomu wiedzy nauczycieli wychowania przedszkolnego na temat wpływu oddychania, przyjmowania pokarmów, gryzienia, żucia oraz połykania na rozwój artykulacji dziecka

dc.abstract.plTematem mojej pracy jest badanie poziomu wiedzy nauczycieli wychowania przedszkolnego na temat wpływu oddychania, przyjmowania pokarmów, gryzienia, żucia i połykania na rozwój artykulacji dziecka. W pierwszym rozdziale wyjaśniam podstawowe pojęcia takie jak funkcje prymarne, czynności sekundarne, oddychanie, czynności pokarmowe oraz połykanie. Przedstawiam anatomię i normatywny rozwój narządów artykulacyjnych w okresie prenatalnym. Następnie scharakteryzowałam układ stomatognatyczny i klasyfikację Angle’a, ponieważ rozwój funkcji prymarnych w znacznym stopniu wpływa na budowę zgryzu. Na koniec tego rozdziału opisałam rozwój sprawności artykulacyjnych, u dzieci w wieku przedszkolnym. W drugiej części pracy przybliżyłam przedmiot badań, cel oraz ich problematykę. Głównym zamysłem było zbadanie poziomu wiedzy nauczycieli wychowania przedszkolnego na temat wpływu wyżej wymienionych funkcji prymarnych na rozwój artykulacji dziecka oraz zwrócenie ich uwagi na te procesy u dzieci podczas spontanicznych zajęć, a także częstszą – celową – obserwację podczas posiłków, zabawy i snu. Zaprezentowałam autorskie narzędzie badawcze w formie ankiety. W trzecim rozdziale dokonałam analizy zebranych odpowiedzi ankietowych.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorBobrzyk, Natalia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:48:00Z
dc.date.available2025-01-09T12:48:00Z
dc.date.defence2024-02-20
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-02-01
dc.description.promoterKurowska, Marlena
dc.description.reviewerSadowska, Elżbieta
dc.description.reviewerKurowska, Marlena
dc.identifier.apd227704
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164272
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.plfunkcje prymarne
dc.subject.plczynności prymarne
dc.subject.plprzyjmowanie pokarmów
dc.subject.plżucie
dc.subject.plgryzienie
dc.subject.ploddychanie
dc.subject.plpołykanie
dc.subject.plartykulacja
dc.subject.plzaburzenia artykulacyjne
dc.titleBadanie poziomu wiedzy nauczycieli wychowania przedszkolnego na temat wpływu oddychania, przyjmowania pokarmów, gryzienia, żucia oraz połykania na rozwój artykulacji dziecka
dc.title.alternativeThe study of level of knowledge of preschool teachers’ of the impact of breathing, food intake, biting, chewing and swallowing on the child's articulation development.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication