Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Role-play as a tool in developing speaking skills in grades 7-8 of primary school

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of the thesis is to answer the research question whether implementing role-play technique during English lessons in 7th and 8th grades of primary school has an impact on developing speaking skills, especially on vocabulary development and improving pronunciation. The first chapter contains the literature review related to the issues important for conducting the research. It discusses the process of speaking and its challenges, the importance of speaking English, teaching and learning vocabulary as well as its importance in acquiring a foreign language. Moreover, it explains the development of pronunciation, its importance but also factors and difficulties affecting this process. Finally, it describes the role-play technique, types and advantages of this method as well as some research on the implementation of this technique in the development of speaking. The second chapter concerns the study carried out to answer the research question. There is a description of the participants, the used materials and instruments as well as the whole procedure. Next part presents the statistical analysis of the obtained data and conclusion with some suggestions for further research. The study involved thirty-four students divided into three groups: experimental, comparison and control. Each of them took part in a background questionnaire, written and oral pre-tests and written and oral post-tests. The experimental group consisted of twelve students and they took part in two intervention lessons during which the role-play technique was used. There were eleven learners in the comparison group and they also participated in two intervention lessons, but they used more traditional exercises based on those that are known for them from textbooks. There were no intervention lessons in the control group which consisted of eleven students. The collected data were analysed using the SPSS statistical program and were used to draw the following conclusions. The implementation of role-play technique to develop speaking skills had a significant impact on the improvement of productive vocabulary and pronunciation. On the other hand, there were no significant differences between groups in terms of the development of receptive vocabulary. What is more, there are some suggestions for further research. During classes in the experimental group, students were more disciplined and there were no problems with maintaining their attention and concentration. In addition, it is also worth focusing on the use of role-play techniques at earlier and later educational stages as well as in the development of other skills, e.g. grammar.
dc.abstract.plCelem pracy jest udzielenie odpowiedzi na pytanie badawcze, czy wdrożenie techniki odgrywania ról na lekcjach języka angielskiego w klasach siódmych i ósmych szkoły podstawowej ma wpływ na rozwój umiejętności mówienia, szczególnie na naukę słownictwa i poprawę wymowy. Rozdział pierwszy zawiera przegląd literatury związanej z zagadnieniami istotnymi dla przeprowadzenia badania. Omówiono w nim proces mówienia i związane z nim wyzwania, znaczenie mówienia po angielsku, naukę słownictwa, a także jego znaczenie w przyswajaniu języka obcego. Ponadto wyjaśniono rozwój wymowy, jej znaczenie, ale także czynniki i trudności wpływające na ten proces. Na koniec opisano technikę odgrywania ról, rodzaje i zalety tej metody, a także niektóre badania dotyczące wdrażania tej techniki podczas rozwoju mówienia w języku obcym. Drugi rozdział dotyczy badania przeprowadzonego w celu udzielenia odpowiedzi na pytanie badawcze. Opisano w nim uczestników, wykorzystane materiały i narzędzia, a także całą procedurę. Kolejna część przedstawia analizę statystyczną uzyskanych danych i wnioski z kilkoma sugestiami dotyczącymi dalszych badań. W badaniu wzięło udział trzydziestu czterech uczniów podzielonych na trzy grupy: eksperymentalną, porównawczą i kontrolną. Każda z nich wypełniła kwestionariusz i wzięła udział w pisemnych i ustnych testach wstępnych oraz pisemnych i ustnych testach końcowych. Grupa eksperymentalna składała się z dwunastu uczniów, którzy wzięli udział w dwóch lekcjach interwencyjnych, podczas których zastosowano technikę odgrywania ról. W grupie porównawczej było jedenastu uczniów, którzy również wzięli udział w dwóch lekcjach interwencyjnych, ale korzystali z bardziej tradycyjnych ćwiczeń opartych na zadaniach znanych im z podręczników. W grupie kontrolnej, która składała się z jedenastu uczniów, nie było lekcji interwencyjnych. Zebrane dane zostały przeanalizowane przy użyciu programu statystycznego SPSS i posłużyły do wyciągnięcia następujących wniosków. Wdrożenie techniki odgrywania ról w celu rozwijania umiejętności mówienia miało znaczący wpływ na poprawę słownictwa produktywnego i wymowy. Z drugiej strony, nie było znaczących różnic między grupami pod względem rozwoju słownictwa receptywnego. Co więcej, istnieją pewne sugestie dotyczące dalszych badań. Podczas zajęć w grupie eksperymentalnej uczniowie byli bardziej zdyscyplinowani i nie mieli problemów z utrzymaniem uwagi i koncentracji. Ponadto, warto również skupić się na wykorzystaniu technik odgrywania ról na wcześniejszych i późniejszych etapach edukacyjnych, a także w rozwoju innych umiejętności, np. przy nauce gramatyki.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentCentrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
dc.contributor.authorBezat, Joanna
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:55Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:55Z
dc.date.defence2024-06-28
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-14
dc.description.promoterCampfield, Dorota
dc.description.reviewerCampfield, Dorota
dc.description.reviewerBondaruk, Anna
dc.identifier.apd233636
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164240
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enspeaking skills
dc.subject.enrole-play
dc.subject.envocabulary
dc.subject.enpronunciation
dc.subject.endeveloping
dc.subject.enprimary school
dc.subject.plumiejętności mówienia
dc.subject.plodgrywanie ról
dc.subject.plsłownictwo
dc.subject.plwymowa
dc.subject.plrozwój
dc.subject.plszkoła podstawowa
dc.titleRole-play as a tool in developing speaking skills in grades 7-8 of primary school
dc.title.alternativeOdgrywanie ról jako narzędzie do rozwoju zdolności mówienia w klasach 7-8 szkoły podstawowej
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication