Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

„Wpływy zachodnie w malarstwie chińskim początku XX wieku na przykładzie twórczości Lin Fengmiana, Liu Haisu, Xu Beihonga oraz Yan Wenlianga”

Uproszczony widok
dc.abstract.enAt the beginning of the 20th century, Chinese painting, rooted in a long-standing tradition, underwent significant changes as a result of increasingly frequent contacts with European countries. Chinese painters, in an effort to modernize their art, began incorporating Western styles and techniques. The objective of this thesis is to analyze the artworks of four 20th century Chinese painters: Lin Fengmian, Liu Haisu, Xu Beihong, and Yan Wenliang, in terms of the synthesis of two painting traditions - Chinese and Western. The work presents the basics and principles of aesthetics of both Chinese and Western painting, describes the history of European influence on Chinese art and its presence in Chinese space. The paintings of the title painters were analyzed in terms of the influence of Western painting visible in their work. Taken into account is also their education and potential inspirations - both from traditional Chinese culture and those from the Western artistic scene.
dc.abstract.plNa początku XX wieku w malarstwie chińskim zakorzenionym w wieloletniej tradycji w wyniku coraz częstszych kontaktów z państwami europejskimi dokonały się znaczące zmiany. Malarze chińscy w celu unowocześnienia sztuki zaczęli aplikować zachodnie style i techniki malarskie. Celem niniejszej pracy licencjackiej jest przeanalizowanie dzieł malarskich czterech malarzy chińskich XX wieku: Lin Fengmiana, Liu Haisu, Xu Beihonga oraz Yan Wenlianga pod względem syntezy dwóch tradycji malarskich – chińskiej oraz zachodniej. W pracy przedstawiono podstawy i zasady estetyki zarówno malarstwa chińskiego jak i zachodniego, opisano historię wpływów Europy na sztukę chińską oraz jej obecność w chińskiej przestrzeni. Przeanalizowano obrazy tytułowych malarzy pod kątem wpływów zachodniego malarstwa widocznych w ich twórczości. Pod uwagę wzięte zostały m.in. wykształcenie i potencjalne inspiracje artystów – zarówno te, pochodzące z tradycyjnej kultury chińskiej, jak i te z artystycznej sceny zachodniej.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Orientalistyczny
dc.contributor.authorSiudym, Adrianna
dc.date.accessioned2025-01-09T12:43:22Z
dc.date.available2025-01-09T12:43:22Z
dc.date.defence2024-07-02
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-06-16
dc.description.promoterKasarełło, Lidia
dc.description.reviewerPiszczek, Marek
dc.description.reviewerKasarełło, Lidia
dc.identifier.apd231881
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162200
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enchinese painting
dc.subject.enwestern painting
dc.subject.enLin Fengmian
dc.subject.enLiu Haisu
dc.subject.enXu Beihong
dc.subject.enYan Wenliang
dc.subject.plmalarstwo chińskie
dc.subject.plmalarstwo zachodnie
dc.subject.plLin Fengmian
dc.subject.plLiu Haisu
dc.subject.plXu Beihong
dc.subject.plYan Wenliang
dc.title„Wpływy zachodnie w malarstwie chińskim początku XX wieku na przykładzie twórczości Lin Fengmiana, Liu Haisu, Xu Beihonga oraz Yan Wenlianga”
dc.title.alternativeWestern Influences in Chinese Painting of the Early Twentieth Century on the example of the Works of Lin Fengmian, Liu Haisu, Xu Beihong, and Yan Wenliang.
dc.typeBachelorThesis
dspace.entity.typePublication