Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

CC-BY-NC-NDCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych
 

Zbliżenie na biedronkę. Konwicki, Mach i ujęcie z niebyłej adaptacji

Uproszczony widok
cris.lastimport.scopus2024-02-12T20:37:11Z
dc.abstract.enThe article discusses the similarity between the motif of the ladybug in the screenplay (by Tadeusz Konwicki, Jerzy Kawalerowicz, and Wilhelm Mach) of an unrealized film about space expeditions, Witaj, Ziemio [Welcome, Earth] (1959), and the twin motif from Kowicki’s novel Wniebowstąpienie [Ascension] (1967). The author shows that the appearance of the ladybug is not just an unconscious reminiscence, but the motif was deliberately introduced by Konwicki into the text of the novel, for specific purposes that are reconstructed here. He discusses the meanings of the motif in the screenplay’s typescript, and the contribution of this reference to the meanings of Ascension. He also presents the literary-theoretical complications that arise in describing the reference, which result from the fact that the text evoked by Konwicki is not in circulation; it is difficult to speak of a literary allusion if the readers did not understand that the motif is an allusion. These complications are compounded by the writer’s silence about the script – he did not talk about it or even hint at its connection to Ascension. The author tries to find out what Konwicki’s intentions might have been and how the similarities between the two motifs can be put into literary-theoretical categories.
dc.abstract.plPrzedmiotem artykułu jest podobieństwo motywu biedronki w scenariuszu (autorstwa Tadeusza Konwickiego, Jerzego Kawalerowicza i Wilhelma Macha) niezrealizowanego filmu o wyprawach kosmicznych Witaj, Ziemio (1959) oraz bliźniaczego motywu w powieści Wniebowstąpienie (1967) Konwickiego. Autor wykazuje, że motyw ten nie stanowi jedynie nieświadomej reminiscencji, ale został wprowadzony przez pisarza do tekstu powieści z rozmysłem i w konkretnych celach, które zostają tu zrekonstruowane. Omawia znaczenia figury biedronki w maszynopisie scenariusza oraz sensy, które nawiązanie to wnosi do Wniebowstąpienia. Przedstawia również komplikacje z zakresu teorii literatury ujawniające się przy opisie tego nawiązania. Wynikają one z tego, że tekst, do którego Konwicki się odwołał, nie funkcjonuje w obiegu (zatem trudno mówić o aluzji literackiej, skoro odbiorcy nie mogli wiedzieć, że motyw jest aluzją). Problemy te spiętrza jeszcze milczenie pisarza na temat scenariusza – nie opowiadał o nim ani nawet nie sugerował jego związków z Wniebowstąpieniem. Autor próbuje więc dociec, jakie mogły być intencje Konwickiego i jak podobieństwa obu motywów można wpisać w kategorie teoretycznoliterackie.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorKaniecki, Przemysław
dc.date.accessioned2024-01-26T12:19:25Z
dc.date.available2024-01-26T12:19:25Z
dc.date.copyright2022-08-11
dc.date.issued2022
dc.description.accesstimeAT_PUBLICATION
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.versionFINAL_PUBLISHED
dc.description.volume118
dc.identifier.doi10.36744/KF.1173
dc.identifier.issn0452-9502
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/125874
dc.identifier.weblinkhttps://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/1173/785
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationliterary studies
dc.relation.ispartofKwartalnik Filmowy
dc.relation.pages42-57
dc.rightsCC-BY-NC-ND
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enTadeusz Konwicki
dc.subject.enWilhelm Mach
dc.subject.enscreenplay
dc.subject.enunrealised films
dc.subject.enliterary allusion
dc.subject.plTadeusz Konwicki
dc.subject.plWilhelm Mach
dc.subject.plscenariusz
dc.subject.plfilmy niezrealizowane
dc.subject.plaluzja literacka
dc.titleZbliżenie na biedronkę. Konwicki, Mach i ujęcie z niebyłej adaptacji
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication