Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Szczególna pozycja konsumenta na tle umów sprzedaży

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe regulations concerning consumer protection on the market have undergone significant changes in recent years. They resulted mainly from economic changes in trade and growing inequalities between professional and non-professional market entities. The recent changes in the consumer world resulted from the introduction of three EU directives into the European legal order – goods, digital and omnibus. These directives forced changes in Polish legislation, which were mainly related to increasing consumer protection on the market. The amended legal acts drew attention primarily to the constantly growing imbalance between entrepreneurs and consumers in terms of their knowledge, obtaining information or awareness of procedures used by stronger entities on the market, i.e. entrepreneurs. The main objective of the work is to indicate and describe changes in consumer rights that have occurred in Polish law after the implementation of the above-mentioned EU directives. The work is based mainly on the description of consumer rights based on the Act on Consumer Rights of 30 May 2014 (Journal of Laws of the Republic of Poland 2014, item 827)
dc.abstract.plPrawa dotyczące ochrony konsumentów na rynku przeszły w ciągu kilku ostatnich lat znaczące zmiany. Wynikały one głównie z zmian gospodarczych zachodzących w obrocie oraz rosnących nierówności pomiędzy profesjonalnymi i nieprofesjonalnymi podmiotami rynku. Ostanie zmiany w świecie konsumenta wynikały z wprowadzenia do europejskiego porządku prawnego trzech dyrektyw unijnych – towarowej, cyfrowej oraz omnibus. Przedmiotowe dyrektywy wymusiły zmiany w ustawodawstwie polskim, które związane były przede wszystkim ze zwiększeniem się ochrony konsumentów na rynku. W znowelizowanych aktach prawnych zwrócono głównie uwagę na stale rosnącą nierównowagę między przedsiębiorcą, a konsumentem w kwestii zakresu posiadanej przez nich wiedzy, pozyskiwania informacji czy świadomości o zabiegach stosowanych przez silniejsze podmioty na rynku, czyli przedsiębiorców. Głównym celem pracy jest wskazanie i opisanie zmian w prawach konsumenta, jakie nastąpiły na gruncie prawa polskiego po implementacji wymienionych powyżej unijnych dyrektyw. Praca opiera się głównie na opisaniu praw konsumenta na postawie Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 roku (Dz. U. 2014 poz. 827).
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Prawa i Administracji
dc.contributor.authorKoc, Karolina
dc.date.accessioned2025-01-09T11:36:10Z
dc.date.available2025-01-09T11:36:10Z
dc.date.defence2024-09-10
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-08-29
dc.description.promoterBrzozowski, Adam
dc.description.reviewerKocot, Wojciech
dc.description.reviewerBrzozowski, Adam
dc.identifier.apd201602
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160887
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enChanges in consumer trade
dc.subject.enconsumer
dc.subject.enconsumer rights
dc.subject.enconsumer in sales contracts
dc.subject.enConsumer Rights Act
dc.subject.enentrepreneur with consumer rights
dc.subject.encomplaints
dc.subject.enDigital Directive
dc.subject.enGoods Directive
dc.subject.enOmnibus Directive.
dc.subject.plZmiany w obrocie konsumenckim
dc.subject.plkonsument
dc.subject.plprawa konsumenta
dc.subject.plkonsument w umowach sprzedaży
dc.subject.plustawa o prawach konsumenta
dc.subject.plprzedsiębiorca na prawach konsumenta
dc.subject.plreklamacje
dc.subject.pldyrektywa cyfrowa
dc.subject.pldyrektywa towarowa
dc.subject.pldyrektywa omnibus.
dc.titleSzczególna pozycja konsumenta na tle umów sprzedaży
dc.title.alternativeThe specific position of the consumer in relation to sales contracts
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication