Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Foreign language teachers’ self-assessed preparedness and willingness to work with gifted learners

Uproszczony widok
dc.abstract.enGiftedness allows for a high level of contribution to society, as gifted individuals are characterised by high IQ level and extraordinary abilities. For this reason, it is of importance to investigate effective ways to teach gifted learners and develop their full potential. Even though giftedness is often portrayed as clearly advantageous for the learner, talented individuals are at a high risk of encountering difficulties such as perfectionism, procrastination and anxiety. They might also deal with stereotypical assumptions about talented people and high expectations from teachers and parents. There is a need for teachers who understand these difficulties and know how to facilitate the learning process of the gifted. The aim of this research was to increase the understanding of English teachers’ self-assessed preparedness and willingness to work with linguistically talented individuals. 91 teachers took part in a survey study. The answers of in-service and pre-service teachers were compared. What is more, it was investigated whether teachers who believe that they used to be gifted learners report higher levels of preparedness and willingness to teach similar students. The results showed that English teachers assess both their preparedness and willingness to work with the gifted as of high level. There is still a need to investigate whether this self-assessment is reflected in the factual state of their preparedness and willingness. There were no statistically significant differences in self-assessment of preparedness to teach gifted individuals between pre-service and pre-service teachers or between teachers who define themselves as gifted and those who do not. However there were statistically significant differences when it comes to results on self-assessed willingness to teach the gifted. In-service teachers have a higher level of self-assessed willingness to teach talented learners than pre-service teachers. Also, according to the results of the questionnaire, teachers who believe that they used to be gifted learners reported higher levels of self-assessed willingness to work with gifted students than teachers who do not relate to gifted individuals. The groups of teachers who reported higher levels of willingness to teach the gifted could be encouraged to direct their motivation toward developing high quality teaching for gifted learners, keeping in mind their learning needs and difficulties.
dc.abstract.plBycie osobą wysoce uzdolnioną pozwala na wysoki poziom wkładu w społeczeństwo, ponieważ uzdolnione osoby charakteryzują się wysokim poziomem IQ i ponadprzeciętnymi zdolnościami. Z tego powodu ważne jest zbadanie skutecznych sposobów nauczania uzdolnionych uczniów i rozwijania ich pełnego potencjału. Mimo że bycie uzdolnionym jest często przedstawiane jako jednoznacznie korzystne dla ucznia, uzdolnione osoby są narażone na wysokie ryzyko wystąpienia problemów takich jak perfekcjonizm, prokrastynacja i zatroskanie. Mogą również zmagać się ze stereotypowymi założeniami dotyczącymi utalentowanych osób, jak i z wysokimi oczekiwaniami nauczycieli i rodziców. Powoduje to zapotrzebowanie na nauczycieli, którzy rozumieją te trudności i wiedzą, jak ułatwić uzdolnionym uczniom proces uczenia się. Celem przedstawionego badania było zwiększenie świadomości na temat tego, jak nauczyciele języka angielskiego oceniają swoje przygotowanie i chęci do pracy z osobami uzdolnionymi językowo. W badaniu ankietowym wzięło udział 91 nauczycieli. Porównano odpowiedzi nauczycieli pracujących w zawodzie i studentów przygotowujących się do roli nauczyciela angielskiego. Co więcej, zbadano czy nauczyciele, którzy uważają, że byli kiedyś uczniami uzdolnionymi, zgłaszają wyższy poziom przygotowania i chęci nauczania uczniów uzdolnionych. Wyniki pokazały, że nauczyciele języka angielskiego zgłaszają wysoki poziom zarówno swojego przygotowania, jak i chęci do pracy z uczniami uzdolnionymi. Nadal istnieje potrzeba zbadania, czy ta samoocena znajduje odzwierciedlenie w stanie faktycznym. Nie było statystycznie istotnych różnic w samoocenie przygotowania do nauczania osób uzdolnionych między nauczycielami pracującymi w zawodzie i przygotowującymi się do jego wykonywania. Nie wykazano również statystycznie istotnych różnic w samoocenie przygotowania do nauczania uczniów zdolnych między nauczycielami, którzy definiują siebie jako uzdolnionych, a tymi, którzy tak nie uważają. Były jednak statystycznie istotne różnice w wynikach dotyczących samooceny chęci do nauczania uczniów uzdolnionych. Nauczyciele pracujący w zawodzie zgłaszali wyższy poziom chęci do nauczania uzdolnionych uczniów niż studenci kształcący się do pracy jako nauczyciele. Ponadto, zgodnie z wynikami ankiety, nauczyciele, którzy uważają, że kiedyś byli uzdolnionymi uczniami, zgłaszali wyższy poziom chęci do pracy z uzdolnionymi uczniami niż nauczyciele, którzy nie uważali się za zdolnych uczniów. Grupy nauczycieli, którzy zgłaszali wyższy poziom chęci nauczania uczniów uzdolnionych, można by zachęcić do kierowania swojej motywacji w stronę rozwijania wysokiej jakości nauczania dla uzdolnionych uczniów, mając na uwadze ich potrzeby i trudności w uczeniu się.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentCentrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
dc.contributor.authorGrabowska, Angelika
dc.date.accessioned2025-01-09T12:49:44Z
dc.date.available2025-01-09T12:49:44Z
dc.date.defence2024-09-12
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-08-28
dc.description.promoterNijakowska, Joanna
dc.description.reviewerGuz, Ewa
dc.description.reviewerNijakowska, Joanna
dc.identifier.apd235552
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/165125
dc.languageen
dc.language.otherpl
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enspecial educational needs
dc.subject.engifted learners
dc.subject.eninclusion
dc.subject.enteacher preparedness
dc.subject.enteacher willingness
dc.subject.plspecjalne potrzeby edukacyjne
dc.subject.pluczniowie uzdolnieni
dc.subject.pledukacja włączająca
dc.subject.plprzygotowanie nauczycieli
dc.subject.plchęć do nauczania
dc.titleForeign language teachers’ self-assessed preparedness and willingness to work with gifted learners
dc.title.alternativePrzygotowanie i chęć do pracy z utalentowanymi uczniami w samoocenie nauczycieli języków obcych
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication