Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Manifestowanie tożsamości młodzieży licealnej w sposób nieakceptowany społecznie - obraz zjawiska, uwarunkowania i formy przeciwdziałania

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of this work is to identify the factors that determine manifestation identity among high school students in a socially unacceptable way. Author of the work it also attempted to characterize these factors and present their impacts preventive measures, especially the assessment of their effectiveness and optimization attempts. The respondents were examined using a diagnostic survey method - the tool was a questionnaire survey consisting of open and closed questions regarding the manifestation process youth identity and its determinants. A total of 142 people took part in the study. Based on the analysis of the results, it was proven that the phenomenon identity manifestation among young people is common. Youth creates most often their self through body decoration, and rarely chooses self-mutilation. The school and peer environment is important in emphasizing individuality, a prevention in this area should be radically changed to make it more effective.
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy jest wskazanie czynników, które warunkują manifestowanie tożsamości wśród młodzieży licealnej w sposób nieakceptowany społecznie. Autorka pracy podjęła w niej także próbę charakterystyki tych czynników oraz prezentację oddziaływań profilaktycznych, a zwłaszcza ocenę ich skuteczności oraz próbę optymalizacji. Respondentów zbadano metodą sondażu diagnostycznego – narzędziem był kwestionariusz ankiety składający się z pytań otwartych oraz zamkniętych, dotyczących procesu manifestacji tożsamości młodzieży i jego uwarunkowań. W badaniu udział wzięły łącznie 142 osoby. Na podstawie analizy wyników dowiedziono, że zjawisko manifestacji tożsamości wśród młodych ludzi jest powszechne. Młodzież najczęściej kreuje swoje „ja” za pomocą zdobienia ciała, rzadko zaś wybiera samookaleczanie. Największe znaczenie w podkreślaniu indywidualności ma środowisko szkolne i rówieśnicze, a profilaktyka w tym zakresie powinna ulec stanowczej zmianie, tak, by stała się bardziej skuteczna.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji
dc.contributor.authorSarosiuk, Jowita
dc.date.accessioned2025-01-09T12:44:08Z
dc.date.available2025-01-09T12:44:08Z
dc.date.defence2023-12-14
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-11-30
dc.description.promoterSchmidt, Dariusz
dc.description.reviewerSchmidt, Dariusz
dc.description.reviewerSkrzypczak, Bohdan
dc.identifier.apd228636
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/162533
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enManifesting
dc.subject.enidentity
dc.subject.enmood-altering drugs
dc.subject.entattoos
dc.subject.enbody adornment
dc.subject.enself-harm
dc.subject.enprevention
dc.subject.plManifestowanie
dc.subject.pltożsamość
dc.subject.plśrodki zmieniające nastrój
dc.subject.pltatuaże
dc.subject.plzdobienie ciała
dc.subject.plsamookaleczenie
dc.subject.plprofilaktyka
dc.titleManifestowanie tożsamości młodzieży licealnej w sposób nieakceptowany społecznie - obraz zjawiska, uwarunkowania i formy przeciwdziałania
dc.title.alternativeManifesting the identity of high school students in a socially unacceptable way - a picture of the phenomenon, conditions and forms of counteraction.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication