Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Autonomous vehicles as a challenge for the transport policy of the European Union

dc.abstract.enThe article refers to the phenomenon of autonomous vehicles in the transport policy of the European Union. Their use in practice results in the need to implement new solutions in the fields of technology, law, economics and politics. The European Union is taking various steps to prepare the Member States for an autonomous revolution. The aim of the article is to conceptualise the basic problems that can be investigated in the subject matter of autonomous vehicles as well as to analyse the position and strategy of the European Union towards autonomous transport. The article uses the decision method. Among the research findings, it should be pointed out that the EU as an international organisation is open and prepared to address the challenges posed by the implementation of autonomous transport. It takes effective action to coordinate the application of new solutions at the national level (in the Member States) as well as at the transnational level. In this way, the transport sector has the chance to dynamically develop and maintain its prominent position as a key sector of the EU economy.
dc.abstract.plArtykuł odnosi się do problematyki pojazdów autonomicznych w polityce transportowej Unii Europejskiej. Ich wykorzystanie w praktyce oznacza potrzebę wdrożenia nowych rozwiązań zarówno w sferze technologii, prawa, ekonomii oraz polityki. Unia Europejska podejmuje różnorodne działania, aby przygotować państwa członkowskie do autonomicznej rewolucji. Celem artykułu jest zarówno konceptualizacja podstawowych problemów, które mogą być przedmiotem badań w zakresie tematyki pojazdów autonomicznych, jak również analiza stanowiska i strategii Unii Europejskiej wobec transportu autonomicznego. W artykule wykorzystano metodę decyzyjną. Wśród ustaleń badawczych należy wskazać, iż UE – jako organizacja międzynarodowa – jest otwarta i przygotowana, aby skutecznie stawić czoła wyzwaniom związanym z wdrażaniem transportu autonomicznego. Podejmuje ona efektywne działania, aby koordynować aplikację nowych rozwiązań na poziomie narodowym (w państwach członkowskich) oraz na poziomie ponadnarodowym. W ten sposób sektor transportowy ma szansę na dynamiczny rozwój i utrzymanie swojej znaczącej pozycji jako kluczowego działu gospodarki Unii Europejskiej.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorTomaszewski, Krzysztof
dc.date.accessioned2024-01-24T16:59:28Z
dc.date.available2024-01-24T16:59:28Z
dc.date.issued2017
dc.description.financeNie dotyczy
dc.description.number46 (4)
dc.identifier.issn1641-2478
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/101365
dc.identifier.weblinkhttp://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-0deb7281-b37f-36f5-8615-6dfabdf87b8e
dc.languagebak
dc.pbn.affiliationsecurity studies
dc.relation.ispartofPrzegląd Europejski
dc.relation.pages76-95
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.enautonomous vehicles transport policy artificial intelligence deep learning European Union innovation multi-level governance
dc.subject.plpojazdy autonomiczne polityka transportowa sztuczna inteligencja Unia Europejska innowacyjność zarządzanie wielopoziomowe
dc.titleAutonomous vehicles as a challenge for the transport policy of the European Union
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublication