Model adaptacji usług bankowości elektronicznej do zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami w Polsce

Uproszczony widok
dc.abstract.plRozprawa doktorska dotyczy współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z bankami przy wykorzystaniu kanałów elektronicznych. Zasadniczym celem badawczym rozprawy było określenie stopnia adaptacji usług bankowości elektronicznej przez małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce. W rozprawie określone zostały wpływy postrzeganej użyteczności i łatwości użytkowania narzędzi bankowości elektronicznej na wykorzystanie tych narzędzi oraz na postrzegane korzyści o charakterze ekonomicznym i funkcjonalnym dla przedsiębiorstwa. Dodatkowo poszukiwano różnic w adaptacji bankowości elektronicznej ze względu na wielkość przedsiębiorstwa. W rozprawie wykorzystano Model Akceptacji Technologii (Technology Acceptance Model, TAM), który został uzupełniony o zmienne charakteryzujące elektroniczną współpracę małych i średnich przedsiębiorstw z bankami. Podstawowy model TAM opisuje zależności pomiędzy zmiennymi, którymi są: postrzegana użyteczność (Perceived Usefulness, PU), postrzegana łatwość użytkowania (Perceived Ease-of-Use, PEU), postawa wobec wykorzystania (Attitude Toward Using, ATU), behawioralne intencje użytkowania (Behavioral Intention to Use, BI) i aktualne wykorzystanie (Actual System Use, AU). Ta forma modelu została wzbogacona o oddziaływanie otoczenia oraz o postrzegane korzyści o charakterze ekonomicznym i funkcjonalnym. Tak utworzony nowy model został połączony z Modelem Adekwatności Zadań i Technologii (Task Technology Fit Model, TTF). Ostateczna postać modelu pozwoliła na zbadanie wielu interakcji dotyczących współpracy małych i średnich przedsiębiorstw z bankami. W rozprawie wykorzystano analizę literatury polskiej i zagranicznej. Na potrzeby przeprowadzenia badań własnych opracowany został przez autora formularz ankiety. Analiza danych została przeprowadzona z użyciem analizy statystycznej. W rozprawie doktorskiej zostały wykorzystane zarówno proste analizy pozwalające grupować dane i przedstawiać je w zrozumiałej formie (w ujęciu procentowym, w tabelach, na wykresach). Dane były także analizowane z wykorzystaniem bardziej zaawansowanych analiz tj. testów t-studenta, analiz korelacji Pearsona i Spearmana, analizy kanonicznej oraz modelowania równań strukturalnych. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów. Trzy pierwsze rozdziały charakteryzują podstawy teoretyczne analizowanych zagadnień. Dwa kolejne przedstawiają wyniki przeprowadzonych badań. Przygotowana rozprawa została wzbogacona o dwa aneksy i cztery załączniki.
dc.affiliation.departmentWydział Zarządzania
dc.contributor.authorBanaś, Jarosław
dc.date.accessioned2014-04-28T09:49:38Z
dc.date.available2014-04-28T09:49:38Z
dc.date.defence2014-05-16
dc.date.issued2014-04-28
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/671
dc.description.promoterPastuszak, Zbigniew
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/671
dc.language.isopl
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.ple-biznes
dc.subject.plmodelowanie
dc.subject.plzarządzanie małymi i średnimi przedsiębiorstwami
dc.subject.plbankowość elektroniczna
dc.subject.plbankowość
dc.titleModel adaptacji usług bankowości elektronicznej do zarządzania małymi i średnimi przedsiębiorstwami w Polsce
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication