Rozdział w monografii
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Czy istnieje doświadczenie międzyreligijne?

Uproszczony widok
dc.abstract.plPojęcie doświadczenia religijnego jest trudne do określenia; ma co najmniej dwa przeciwstawne bieguny: jeden to wyniesienie poza normalność, chwilowe oderwanie się od tego świata, drugi to pozostawanie w ramach zwykłego życia przy jednoczesnym nasyceniu go szczególnym znaczeniem. Pojęcie doświadczenia międzyreligijnego jest niestandardowe i jeszcze trudniejsze do uchwycenia. Autentyczne spotkanie, a mówiąc inaczej – głęboki dialog międzyreligijny, to rezultat postawy pełnej akceptacji własnej tradycji, a zarazem całkowitego otwarcia na inne religie. Wtedy nie oczekujemy niczego w odniesieniu do religii i religijności partnera dialogu. Taka relacja nie może trwać długo, musi być chwilowa. Jej możliwość lub przeczucie jej występowania da się dostrzec w analizach Bubera, Levinasa, Heschla. Jednak koncepcje filozofów dialogu nie są wystarczające. Odnoszą się bowiem zasadniczo do dialogu międzyludzkiego, a nie do dialogu o charakterze międzyreligijnym. Dialogika powinna być rozszerzona. Jedną z możliwości jest analiza relacji „Ja-Wy”.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorKrajewski, Stanisław
dc.date.accessioned2024-01-28T20:12:32Z
dc.date.available2024-01-28T20:12:32Z
dc.date.issued2018
dc.description.financeNie dotyczy
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/151843
dc.identifier.weblinkhttps://universitas.com.pl/produkt/3782/Epistemologia-doswiadczenia-religijnego-w-XX-wiecznej-filozofii-rosyjskiej-i-zydowskiej
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationphilosophy
dc.publisher.ministerialTowarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
dc.relation.bookEpistemologia doświadczenia religijnego w XX-wiecznej filozofii rosyjskiej i żydowskiej
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.titleCzy istnieje doświadczenie międzyreligijne?
dc.typeMonographChapter
dspace.entity.typePublication