Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Kompetencja językowa i komunikacyjna pacjenta z afazją mieszaną – opis trudności językowych i pragmatycznych. Studium przypadku.

Uproszczony widok
dc.abstract.enThe aim of this paper is to present a case study of an adult patient who sustained a traumatic brain injury from a traffic accident. The study focuses on the patient's verbal expressions, with the objective of assessing their linguistic and communicative competence. The evaluation of the patient's language and communication abilities was conducted using specially designed, proprietary language tasks. These tasks were constructed to assess the patient's communicative behaviours in both clinical settings and various everyday situations. The individual case study approach was selected as the methodology appropriate to the nature of the research. The first chapter provides a detailed description of the theoretical foundations, including definitions of aphasia, descriptions of communicative and linguistic competence, and characteristics of the disrupted subsystems in aphasia. The second chapter elucidates the intricacies of the research methodology. Subsequent chapters are dedicated to the analysis of medical documentation and the description of the conducted research. The final chapter presents the conclusions drawn from the study.
dc.abstract.plW pracy przedstawiono studium przypadku dorosłego pacjenta po urazie czaszkowo-mózgowym spowodowanym wypadkiem komunikacyjnym. Przedmiotem badania były wypowiedzi badanego, zaś celem prezentowanych badań była ocena kompetencji językowej i komunikacyjnej. Ocenę możliwości językowych i komunikacyjnych przeprowadzono na podstawie sposobu wykonania specjalnie opracowanych autorskich zadań językowych. Zadania te były skonstruowane tak, aby móc sprawdzić zachowania komunikacyjne badanego w warunkach gabinetowych i w różnych sytuacjach życia codziennego. Metoda, jaka została dobrana adekwatnie do charakteru badania to studium indywidualnych przypadków. Rozdział pierwszy zawiera szczegółowy opis podstaw teoretycznych, definicje afazji, opis kompetencji komunikacyjnej i językowej oraz charakterystykę zaburzonych podsystemów w afazji. W rozdziale drugim zawarto metodologię badań własnych. Pozostałe rozdziały poświęcono analizie dokumentacji medycznej oraz opisie prowadzonych badań. Rozdział piąty zawiera wnioski końcowe.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorCzubocha, Klaudia
dc.date.accessioned2025-01-09T12:47:47Z
dc.date.available2025-01-09T12:47:47Z
dc.date.defence2024-06-18
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-05-25
dc.description.promoterJauer-Niworowska, Olga
dc.description.reviewerSadowska, Elżbieta
dc.description.reviewerJauer-Niworowska, Olga
dc.identifier.apd231957
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/164168
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.encommunicative competence
dc.subject.enlinguistic competence
dc.subject.ensocial competence
dc.subject.enmixed aphasia
dc.subject.enbrain injury
dc.subject.plkompetencja komunikacyjna
dc.subject.plkompetencja językowa
dc.subject.plkompetencje społeczne
dc.subject.plafazja mieszana
dc.subject.pluraz mózgu
dc.titleKompetencja językowa i komunikacyjna pacjenta z afazją mieszaną – opis trudności językowych i pragmatycznych. Studium przypadku.
dc.title.alternativeLanguage and communicative competence of a patient with mixed aphasia – description of linguistic and pragmatic difficulties. Case study.
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication