Bibliografia
Ładowanie...
Miniatura
Licencja

CC-BY-NC-NDCC-BY-NC-ND - Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych

Edukacja i wychowanie dzieci i młodzieży w czasopiśmiennictwie społeczno-kulturalnym Królestwa Polskiego w latach 1905-1918. Bibliografia adnotowana. Część 1

Redaktor
Bednarz-Grzybek, Renata
Bołdyrew, Aneta
Kacprzak, Marta
Data publikacji
2023
Abstrakt (PL)

Prasa masowa w Królestwie Polskim, podobnie jak periodyki w całej Europie, pełniła wszystkie funkcje typowe dla mediów w dobie nowoczesnej. Miało to zasadniczy wpływ na integrację społeczeństwa i wzmocnienie więzi społecznych. Kluczowa rola prasy w XIX i na początku XX w. związana jest z jej znaczącym udziałem w transformacji społeczeństw z tradycyjnych w nowoczesne. Tworzyła ona podwaliny kultury masowej, która jest fenomenem nowoczesności. Była najważniejszym środkiem masowego obiegu informacji i polskiego komunikowania się społecznego. Spełniała fundamentalną rolę w opisie rzeczywistości i upowszechnianiu nowych koncepcji ładu społecznego. Propagowała działania na rzecz rozwoju edukacji, nowe standardy kształcenia i wychowania. Niniejsza bibliografia adnotowana dotyczy problemu obecności problemów szeroko rozumianej edukacji i roli młodego pokolenia w prasie Królestwa Polskiego w okresie po rewolucji 1905-1907 oraz w czasie I wojny światowej. Obejmuje 155 periodyków społeczno-kulturalnych. Analizie poddano teksty publicystyczne, felietony, polemiki, korespondencje. Uzupełnieniem opisu zasadniczego jest umieszczona pod nim adnotacja. Każdy tekst został opatrzony słowami kluczowymi, które charakteryzują tematykę analizowanych czasopism w zakresie szeroko rozumianej edukacji dzieci i młodzieży. Pracę opatrzono indeksem słów kluczowych oraz indeksem osobowym, zawierającym nazwiska autorów przywołanych tekstów prasowych oraz osób występujących w tytułach i adnotacjach. Bibliografia ukazuje obfitość tematów związanych z edukacją, które były poruszane w debacie prasowej, oraz mnogość uczestniczących w niej publicystów.

Abstrakt (EN)

The mass press in the Congress Poland, just as periodicals in the whole Europe, filled of the roles typical for media in modernity. It had essential influence on the society integration and striking up the social bands. The key role of press in 19th century and at the beginning of the 20th century related to its principal part in the transformation of the societies from the traditional to the modern ones. It laid the groundwork for the mass culture which is a phenomenon of the modernity. Mass press was the most important measure of the information circulation and polish social communication. It was crucial in description of the reality and popularisation of new conceptions of the social order. It also promoted activities in the interest of education development and new education standards. The annotated bibliography concerns the problem of the presence in the Congress Poland press after the revolution of 1905-1907 and at the time of the First World War education in the broad sense and significance of the youth. The bibliography considers 155 socio-cultural periodicals. Journalistic texts, columns, polemics, and correspondence were analysed. The main descriptions are supplied by the annotation and keywords set under each of them. Keywords characterise the subject area of the analysed journals regarding education of the children and youth in broad sense. The bibliography is fulfilled by the Keywords Index in alphabetical order. Another used in the bibliography list is Person Index. It considers the names of the authors of the quoted journalism and the persons appearing in those texts or their titles in alphabetical order. Presenting the wealth of the subjects concerning education covered in press public debate as well as the number of interested in it publicists is a result of the bibliography. Volume 2 presents periodicals in alphabetical order, from magazine “Prawda” to magazine “Życie Żydowskie”.

Słowa kluczowe PL
nowoczesność
edukacja
wychowanie
bibliografia adnotowana
edukacja w Królestwie Polskim
czasopiśmiennictwo społeczno-kulturalne
Wydawca ministerialny
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN
978-83-8331-204-0
eISBN
978-83-8331-205-7
Data udostępnienia w otwartym dostępie
2023
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa- Użycie niekomercyjne- Bez utworów zależnych