Praca doktorska
Miniatura
Licencja

FairUseKorzystanie z tego materiału możliwe jest zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa. Korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.
 

Wawelski rękopis muzyczny Kk I.2 w kontekście krakowskim, polskim i europejskim

Uproszczony widok
dc.abstract.enThis dissertation thoroughly explores the musical manuscript housed in the Archives of the Kraków Cathedral at Wawel, Kraków, known as Kk.I.2. It investigates the manuscript's physical and paleographic characteristics, analyzes the handwriting of its copyists, examines its repertoire and presents identified concordances. Dating back to the mid-16th century, the Kk.I.2 manuscript, comprising four voice books, appears to have been in use in Kraków early on, evidenced by distinctive binding features reminiscent of Krakowian bookbinding workshops. The earliest compositions, likely predating 1543, seem to originate from Franco-Flemish circles, possibly spanning the late 15th to early 16th centuries. This suggestion finds support in the inclusion of works by Pierre Moulu, Jacotin, and Jean Lhéritier, as well as recent identifications of pieces by Heinrich Isaac and Ludwig Senfl. Additionally, discovered concordances with Saxon and Bavarian sources from the first half of the 16th century, alongside discernible musical characteristics, suggest a potential German origin for the core of Kk.I.2. From the early 17th century until the mid-18th century, the manuscript saw use at Wawel by the cathedral chapel and the Rorantist chapel, reflecting the incorporation of local musical repertoire into its contents. Alongside compositions by notable figures in Polish musical history, such as Sebastian of Felsztyn, Asprilio Pacelli, Annibale Orgas, Bernardino Terzago, Franciszek Lilius and Bartłomiej Pękiel, numerous anonymous pieces were added at that time. These anonymous compositions, contextualized within historical frameworks and containing recognized melodies of Polish songs, can tentatively be linked to local musical traditions. For compositions lacking conclusive evidence regarding their origin and period of composition, innovative computerized stylocritic analysis methods were employed. The outcomes of these analyses broadly corroborate prior observations, facilitating the categorization of anonymous repertoire of previously unknown provenance into Franco-Flemish compositions spanning the late 15th to early 16th centuries, the first half of the 16th century, and Italian prima pratica from the early 17th century. Alongside the analysis, this dissertation also includes a contemporary source edition covering the full repertoire of the Kk.I.2 manuscript. This edition stays true to the original notation, ensuring accuracy for scholarly purposes, while also making the repertoire usable for performances.
dc.abstract.plNiniejsza rozprawa stanowi możliwie najpełniejszą charakterystykę rękopisu muzycznego złożonego z czterech ksiąg głosowych, przechowywanego w Archiwum Katedry Krakowskiej na Wawelu pod sygnaturą Kk.I.2. Przedstawiono w niej wyniki badań dotyczące cech fizycznych i paleograficznych źródła, analizę charakterów pisma kopistów, omówienie repertuaru oraz prezentację zidentyfikowanych konkordancji. Rękopis Kk.I.2 powstał prawdopodobnie w pierwszej połowie XVI wieku. Już w pierwszych latach jego istnienia musiał być wykorzystywany na Wawelu, o czym świadczą cechy oprawy charakterystyczne dla krakowskich warsztatów introligatorskich. Najstarsze kompozycje, wpisane zapewne przed 1543 rokiem, pochodzą prawdopodobnie z kręgów franko-flamandzkich z końca piętnastego lub początków szesnastego wieku. To przypuszczenie potwierdzają obecność dzieł Pierre’a Moulu, Jacotina i Jeana Lhéritiera, identyfikacja utworów Heinricha Isaaca i Ludwiga Senfla, nowoodkryte konkordancje ze źródłami saksońskimi i bawarskimi z pierwszej połowy XVI wieku, a także cechy muzyczne kompozycji. Nie da się wykluczyć, że trzon rękopisu mógł powstać na terenie dzisiejszych Niemiec. Od początku siedemnastego do połowy osiemnastego wieku rękopis był użytkowany na Wawelu przez kapelę katedralną i kolegium rorantystów. Repertuar wpisany w tym czasie wywodzi się w większości z tradycji rodzimej. Obok kompozycji twórców ważnych dla historii muzyki polskiej, takich jak Sebastian z Felsztyna, Asprilio Pacelli, Annibale Orgas, Bernardino Terzago, Franciszek Lilius i Bartłomiej Pękiel, skopiowano wówczas także liczne utwory anonimowe, które z uwagi na szerszy kontekst historyczny, ale też cechy opracowania muzycznego należy traktować jako przejaw działalności lokalnej. W przypadku kompozycji, dla których nie istniały jednoznaczne dowody dotyczące ich pochodzenia i okresu powstania, zastosowano innowacyjne metody skomputeryzowanej analizy stylokrytycznej. Wyniki tych analiz w dużym stopniu potwierdzają wcześniejsze obserwacje i umożliwiają podział anonimowego repertuaru o nieznanej proweniencji na utwory franko-flamandzkie z końca piętnastego lub początków szesnastego stulecia, kompozycje pierwszej połowy szesnastego wieku i włoską prima pratica z początku wieku siedemnastego. Tom drugi rozprawy to współczesna edycja źródłowa całego repertuaru rękopisu Kk.I.2. Z założenia oddaje ona możliwie najdokładniej oryginalny zapis, jednakże zastosowano w niej także udogodnienia typowe dla edycji wykonawczych. Dzięki temu transkrypcje mogą być użyteczne w dalszych badaniach repertuaru, a jednocześnie przyczynić się do wprowadzenia kompozycji ze źródła do programów koncertów i płyt.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Nauk o Kulturze i Sztuce
dc.affiliation.instituteInstytut Muzykologii
dc.contributor.authorIwaszko, Jacek
dc.date.accessioned2024-11-04T12:45:39Z
dc.date.available2024-11-04T12:45:39Z
dc.date.defence2024-11-27
dc.date.issued2024-11-04
dc.date.submitted2024-06-04
dc.description.promoterLeszczyńska, Agnieszka
dc.description.reviewerGancarczyk, Paweł
dc.description.reviewerWieczorek, Ryszard
dc.description.versionfinal_author
dc.identifier.orcid0000-0002-5169-0721
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/160586
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.rightsFairUse
dc.subject.enKk.I.2 manuscript
dc.subject.enWawel Cathedral
dc.subject.enRorantist Chapel
dc.subject.enCathedral Chapel at Wawel
dc.subject.ensource studies
dc.subject.encomputerized musical analysis
dc.subject.enmusical editions
dc.subject.plrękopis Kk.I.2
dc.subject.plkatedra wawelska
dc.subject.plkapela rorantystów
dc.subject.plkapela katedralna na Wawelu
dc.subject.plźródłoznawstwo
dc.subject.plskomputeryzowana analiza muzyczna
dc.subject.pledycje nutowe
dc.titleWawelski rękopis muzyczny Kk I.2 w kontekście krakowskim, polskim i europejskim
dc.title.alternativeThe Wawel Music Manuscript Kk I.2 in the Kraków, Polish, and European contexts
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication