Rozdział w monografii
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

O potrzebie edukacji geograficznej na rzecz odnajdywania tożsamości miejsc i tworzenia ładu przestrzennego. "Czytanie" i "pisanie" krajobrazu

Uproszczony widok
dc.abstract.plW artykule przedstawiono przestrzeń i miejsce oraz ich rozumienie jako kategorie badawcze będące wyróżnikiem geografii w ujęciu humanistycznym. Dokonano przywołania tożsamości miejsca i jego genius loci jako terminów ważnych w edukacji geograficznej, w tym szkolnej, ukierunkowanej na geograficzną edukację regionalną o zabarwieniu humanistycznym. Określono, czym jest "czytanie i pisanie miejsc" oraz krajobrazów i wskazano na naglącą potrzebę kształcenia tych umiejętności w szkole wobec coraz bardziej dostrzegalnego chaosu w przestrzeni Polski (przywołano objawy tego zjawiska, jego główne przyczyny). Przypomniano zapisy w podstawie programowej, dotyczące oceny miejsc oraz krajobrazu najbliższego otoczenia pod względem piękna, ładu i estetyki zagospodarowania, które wskazują na obowiązkowe podejmowanie tych treści kształcenia w edukacji geograficznej, w tym – podczas zajęć terenowych. Przedstawiono przykłady języka oraz form, metod kształcenia możliwych do zastosowania w edukacji geograficznej w takim ujęciu. Podano również przykłady narracji dotyczących miejsc "zwyczajnych", które poprzez wydźwięk humanistyczny stają się (mogą się stać) miejscami znaczącymi. Zamieszczono wyniki badań przeprowadzonych wśród nauczycieli geografii na Mazowszu na temat ich rozumienia czytania - pisania - doświadczania najbliższych miejsc (krajobrazów), szukania ich genius loci oraz wynikające z tego konkluzje na temat potrzeb edukacji geograficznej w ujęciu humanistycznym.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.contributor.authorAngiel, Joanna
dc.date.accessioned2024-01-29T02:04:19Z
dc.date.available2024-01-29T02:04:19Z
dc.date.issued2019
dc.description.financeNie dotyczy
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/157236
dc.identifier.weblinkhttp://kegptg.geo.uni.lodz.pl/uploads/KEG_prace_9.pdf
dc.languagepol
dc.pbn.affiliationsocio-economic geography and spatial management
dc.publisher.ministerialBogucki Wydawnictwo Naukowe
dc.relation.pages33-47
dc.rightsClosedAccess
dc.sciencecloudnosend
dc.subject.pledukacja geograficzna
dc.subject.pltożsamość miejsc
dc.subject.plczytanie
dc.subject.plpisanie krajobrazu
dc.titleO potrzebie edukacji geograficznej na rzecz odnajdywania tożsamości miejsc i tworzenia ładu przestrzennego. "Czytanie" i "pisanie" krajobrazu
dc.typeMonographChapter
dspace.entity.typePublication