Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty
 

Barwy przestrzeni w Witkacowskiej katastroficznej wizji świata – analiza „Pożegnania jesieni” oraz „622 upadków Bunga, czyli Demonicznej kobiety”

dc.abstract.enThis thesis is an analysis of the creation and presentation of a decadent and catastrophic vision of the world using different types of space and colours in the works of Stanisław Ignacy Witkiewicz. Two novels from two periods of Witkacy's work (Young Poland and the interwar period) were selected for analysis. The first is The 622 Downfalls of Bungo, or The Demonic Woman and the second is Farewell to Autumn. Additionally, it provides an opportunity to illustrate the changes that occurred in his novel writing. The direct goal of this work was to show how colours and different types of space can be used to create a decadent and catastrophic vision of the world, and how this affects the reception of the novels. In addition, attention was paid to the symbolism of individual elements of spaces and colours, and to how and what aspects are made visible thanks to it. Moreover, similarities and differences in creating a catastrophic vision of the world using spaces and colours were also discussed.
dc.abstract.plNiniejsza praca stanowi analizę tworzenia i prezentowania dekadenckiej oraz katastroficznej wizji świata za pomocą różnych rodzajów przestrzeni oraz kolorów w dziełach Stanisława Ignacego Witkiewicza. Do analizy wybrane zostały dwie powieści z dwóch okresów twórczości Witkacego (Młodej Polski oraz dwudziestolecia międzywojennego). Pierwszą z nich jest „622 upadki Bunga, czyli Demoniczna kobieta”, a drugą – „Pożegnanie jesieni”. Dodatkowo daje to możliwość zobrazowania zmian, jakie zaszły w jego powieściopisarstwie. Bezpośrednim celem tej pracy było ukazanie, jak za pomocą barw i różnych typów przestrzeni można budować dekadencką oraz katastroficzną wizję świata, a także jak wpływa to na odbiór powieści. Ponadto zwrócono uwagę na symbolikę poszczególnych elementów przestrzeni i kolorów oraz na to, w jaki sposób i jakie aspekty, dzięki niej zostają uwidocznione. Co więcej, omówione zostały również podobieństwa i różnice w kreowaniu katastroficznej wizji świata za pomocą przestrzeni oraz kolorów.
dc.affiliationUniwersytet Warszawski
dc.affiliation.departmentWydział Polonistyki
dc.contributor.authorKosiek, Katarzyna
dc.date.accessioned2025-01-20T15:04:27Z
dc.date.available2025-01-20T15:04:27Z
dc.date.defence2024-09-27
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-09-07
dc.description.promoterKsiążyk, Łukasz
dc.description.reviewerKsiążyk, Łukasz
dc.description.reviewerKowalczuk, Urszula
dc.identifier.apd236313
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/166091
dc.languagepl
dc.language.otheren
dc.publisherUniwersytet Warszawski
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.encatastrophism
dc.subject.encatastrophic vision of the world
dc.subject.enStanisław Ignacy Witkiewicz
dc.subject.enWitkacy
dc.subject.enspace
dc.subject.encolour
dc.subject.entaint
dc.subject.encolour scheme
dc.subject.plkatastrofizm
dc.subject.plkatastroficzna wizja świata
dc.subject.plStanisław Ignacy Witkiewicz
dc.subject.plWitkacy
dc.subject.plprzestrzeń
dc.subject.plkolor
dc.subject.plbarwa
dc.subject.plkolorystyka
dc.titleBarwy przestrzeni w Witkacowskiej katastroficznej wizji świata – analiza „Pożegnania jesieni” oraz „622 upadków Bunga, czyli Demonicznej kobiety”
dc.title.alternativeThe Colours of Space in Witkacy's Catastrophic Vision of the World – an Analysis of Farewell to Autumn and The 622 Downfalls of Bungo, or The Demonic Woman
dc.typeMasterThesis
dspace.entity.typePublication