Praca doktorska
Ładowanie...
Licencja
Rodzinne, edukacyjne i środowiskowe uwarunkowania wczesnego porzucania szkoły
dc.abstract.pl | Przedmiotem niniejszej pracy jest zjawisko wczesnego przerywania nauki szkolnej, a ściślej rola czynników społecznych wpływających na przerwanie nauki przez młodzież. Problematyka „wypadania” uczniów z systemu szkolnego jest ważna, nie tylko w Polsce, również w całej Unii Europejskiej, gdyż szkoły i systemy edukacyjne wydają się nie nadążać za globalnym rozwojem technologicznym, społecznym i ekonomicznym. Tradycyjne systemy edukacyjne nie są w stanie dostosować się do nowych realiów, co ilustruje znamiennie wysoki wskaźnik przedwczesnego kończenia nauki (ESL – early school leaving, lub ELET – early leavers from education and training) w Unii Europejskiej. Wskaźnik ten, w 2010 roku, w momencie wprowadzania strategii „Europa 2020” , w której obniżenie odsetka osób przedwcześnie kończących naukę jest jednym z celów, wyniósł 13,9% (średnia dla 28 krajów UE). W Polsce, według danych Eurostatu1 , współczynnik ten w 2010 roku wyniósł 5,4%. Jest on o wiele niższy niż w większości krajów Unii Europejskiej, a także niższy niż średnia całej Unii. Celem głównym pracy jest zbadanie przyczyn zjawiska wczesnego porzucania edukacji, czyli próba określenia wpływu różnych czynników na zjawisko przedwczesnego kończenia nauki, jak również na decyzję o ponownym podjęciu nauki przez młodych dorosłych. Ponadto, określiłam następujące cele szczegółowe: 1) poznanie mechanizmów i procesów wpływających na wczesne porzucenie nauki szkolnej, 2) poznanie motywacji powrotu młodzieży do systemu edukacji i ponownego podjęcia nauki, 3) poznanie stosowanych przez szkoły strategii zapobiegania zjawisku przedwczesnego kończenia edukacji. Ciekawe było poznanie 1 Kod wskaźnika: t2020_40 9 opinii młodzieży, która była i jest zagrożona wypadnięciem z systemu edukacji, a co za tym idzie, zagrożona wykluczeniem społecznym. Poznanie zagadnienia z tej perspektywy jest niezwykle użyteczne przy tworzeniu rekomendacji dotyczących przeciwdziałania wczesnemu porzucaniu edukacji. Do sformułowania rekomendacji szczególnie interesujące były motywy słuchaczy centrum kształcenia ustawicznego dotyczące powrotu do szkoły. Poznając podwójne doświadczenie tych, co wrócili do systemu szkolnego (analizując powody, które doprowadziły do porzucenia przez nich szkoły, oraz te, dzięki którym wrócili do szkoły), można w przyszłości udoskonalać działania podejmowane na rzecz zapobiegania wczesnemu porzucaniu szkoły przez uczniów. |
dc.affiliation.department | Wydział Pedagogiczny |
dc.contributor.author | Marchlik, Paulina |
dc.date.accessioned | 2020-01-13T09:23:15Z |
dc.date.available | 2020-01-13T09:23:15Z |
dc.date.defence | 2020-01-24 |
dc.date.issued | 2020-01-13 |
dc.description.additional | Link archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/3625 |
dc.description.promoter | Zielińska, Anna |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/3625 |
dc.language.iso | pl |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | youth |
dc.subject.en | school |
dc.subject.en | secondary school |
dc.subject.en | compulsory education |
dc.subject.en | compulsory schooling |
dc.subject.en | school dropout |
dc.subject.en | early school leaving |
dc.subject.pl | młodzież |
dc.subject.pl | szkoła średnia |
dc.subject.pl | szkoła |
dc.subject.pl | obowiązek nauki |
dc.subject.pl | obowiązek szkolny |
dc.subject.pl | odpad szkolny |
dc.subject.pl | przedwczesne kończenie nauki szkolnej |
dc.title | Rodzinne, edukacyjne i środowiskowe uwarunkowania wczesnego porzucania szkoły |
dc.title.alternative | Family, education and peer group environment factors influencing early school leaving |
dc.type | DoctoralThesis |
dspace.entity.type | Publication |