Rodzinne, edukacyjne i środowiskowe uwarunkowania wczesnego porzucania szkoły

Uproszczony widok
dc.abstract.plPrzedmiotem niniejszej pracy jest zjawisko wczesnego przerywania nauki szkolnej, a ściślej rola czynników społecznych wpływających na przerwanie nauki przez młodzież. Problematyka „wypadania” uczniów z systemu szkolnego jest ważna, nie tylko w Polsce, również w całej Unii Europejskiej, gdyż szkoły i systemy edukacyjne wydają się nie nadążać za globalnym rozwojem technologicznym, społecznym i ekonomicznym. Tradycyjne systemy edukacyjne nie są w stanie dostosować się do nowych realiów, co ilustruje znamiennie wysoki wskaźnik przedwczesnego kończenia nauki (ESL – early school leaving, lub ELET – early leavers from education and training) w Unii Europejskiej. Wskaźnik ten, w 2010 roku, w momencie wprowadzania strategii „Europa 2020” , w której obniżenie odsetka osób przedwcześnie kończących naukę jest jednym z celów, wyniósł 13,9% (średnia dla 28 krajów UE). W Polsce, według danych Eurostatu1 , współczynnik ten w 2010 roku wyniósł 5,4%. Jest on o wiele niższy niż w większości krajów Unii Europejskiej, a także niższy niż średnia całej Unii. Celem głównym pracy jest zbadanie przyczyn zjawiska wczesnego porzucania edukacji, czyli próba określenia wpływu różnych czynników na zjawisko przedwczesnego kończenia nauki, jak również na decyzję o ponownym podjęciu nauki przez młodych dorosłych. Ponadto, określiłam następujące cele szczegółowe: 1) poznanie mechanizmów i procesów wpływających na wczesne porzucenie nauki szkolnej, 2) poznanie motywacji powrotu młodzieży do systemu edukacji i ponownego podjęcia nauki, 3) poznanie stosowanych przez szkoły strategii zapobiegania zjawisku przedwczesnego kończenia edukacji. Ciekawe było poznanie 1 Kod wskaźnika: t2020_40 9 opinii młodzieży, która była i jest zagrożona wypadnięciem z systemu edukacji, a co za tym idzie, zagrożona wykluczeniem społecznym. Poznanie zagadnienia z tej perspektywy jest niezwykle użyteczne przy tworzeniu rekomendacji dotyczących przeciwdziałania wczesnemu porzucaniu edukacji. Do sformułowania rekomendacji szczególnie interesujące były motywy słuchaczy centrum kształcenia ustawicznego dotyczące powrotu do szkoły. Poznając podwójne doświadczenie tych, co wrócili do systemu szkolnego (analizując powody, które doprowadziły do porzucenia przez nich szkoły, oraz te, dzięki którym wrócili do szkoły), można w przyszłości udoskonalać działania podejmowane na rzecz zapobiegania wczesnemu porzucaniu szkoły przez uczniów.
dc.affiliation.departmentWydział Pedagogiczny
dc.contributor.authorMarchlik, Paulina
dc.date.accessioned2020-01-13T09:23:15Z
dc.date.available2020-01-13T09:23:15Z
dc.date.defence2020-01-24
dc.date.issued2020-01-13
dc.description.additionalLink archiwalny https://depotuw.ceon.pl/handle/item/3625
dc.description.promoterZielińska, Anna
dc.identifier.urihttps://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/3625
dc.language.isopl
dc.rightsClosedAccess
dc.subject.enyouth
dc.subject.enschool
dc.subject.ensecondary school
dc.subject.encompulsory education
dc.subject.encompulsory schooling
dc.subject.enschool dropout
dc.subject.enearly school leaving
dc.subject.plmłodzież
dc.subject.plszkoła średnia
dc.subject.plszkoła
dc.subject.plobowiązek nauki
dc.subject.plobowiązek szkolny
dc.subject.plodpad szkolny
dc.subject.plprzedwczesne kończenie nauki szkolnej
dc.titleRodzinne, edukacyjne i środowiskowe uwarunkowania wczesnego porzucania szkoły
dc.title.alternativeFamily, education and peer group environment factors influencing early school leaving
dc.typeDoctoralThesis
dspace.entity.typePublication