Licencja
Zjawisko sharentingu na przykładzie instagramowych profili wybranych osób (Anny Lewandowskiej, Roberta Lewandowskiego oraz Małgorzaty Rozenek-Majdan)
Abstrakt (PL)
Tematem niniejszej pracy jest zjawisko sharentingu w kontekście popularnego medium społecznościowego – Instagram. Na przykładzie trzech, instagramowych profili znanych, polskich rodziców Anny Lewandowskiej, Roberta Lewandowskiego oraz Małgorzaty Rozenek-Majdan, podjęto próbę analizy zjawiska publikowania wizerunku swoich dzieci w przestrzeni social mediów. Pojęcie sharenting to połączenie czasownika to share – dzielić się, udostępniać oraz rzeczownika parenting – rodzicielstwo. Popularna praktyka sharentingu, czyli udostępniania za pośrednictwem mediów społecznościowych informacji o swoich dzieciach i ich zdjęcia, stanowi dla rodziców okazję do dzielenia się z bliskimi wydarzeniami dnia codziennego, dokumentowania rozwoju swoich dzieci, ale także nawiązywania kontaktów z innymi rodzicami. W pracy podjęto również kwestię związaną z prawnym oraz etycznym wymiarem sharentingu. Celem niniejszej pracy jest analiza postaw o charakterze sharentingowym, w oparciu o zawartość trzech profili na popularnym portalu społecznościowym Instagram oraz zbadanie popularności zjawiska wśród 100 rodziców, za pomocą ankiety udostępnionej w internecie.
Abstrakt (EN)
The topic of this article is the phenomenon of sharenting in the context of the popular social media - Instagram. On the example of three, instagram profiles of famous, Polish parents Anna Lewandowska, Robert Lewandowski and Malgorzata Rozenek-Majdan, an attempt was made to analyze the phenomenon of publishing the image of their children in the social media space. The term sharenting is a combination of the verb to share and the noun parenting. The popular practice of sharenting, sharing information about one's children and their photos in social media, provides an opportunity for parents to share daily events with loved ones, document their children's development, but also to connect with other parents. The paper also addresses issues related to the legal and ethical dimensions of sharenting. The purpose of this study is to analyze sharenting attitudes, based on the content of three profiles on the popular social network Instagram, and to examine the popularity of the phenomenon among 100 parents, using a survey made available online.