Licencja
Greenwashing a zaufanie konsumentów z pokolenia Z
Abstrakt (PL)
Niniejsza praca skupia się na omówieniu świadomości ekologicznej oraz postrzegania greenwashingu, w szczególności przez polskich przedstawicieli pokolenia Z. Celem pracy było udowodnienie specjalistom działającym w obszarze public relations i marketingu, że skuteczna komunikacja ekologiczna powinna być przemyślana i zgodna z rzeczywistymi działaniami firmy. Na potrzeby pracy, założono tezę, że konsumenci z pokolenia Z wykazują się wysoką świadomością ekologiczną, potrafią rozpoznać greenwashing w komunikatach marek, a wykrycie greenwashingu wpływa na ich postrzeganie marki. Pierwsza część zawiera charakterystykę podstawowych pojęć teoretycznych, kluczowych dla badanego tematu – przybliżone zostały pojęcia CSR i ESG oraz zrównoważonego rozwoju. Przedstawiono również charakterystykę pokolenia Z oraz omówiono poziom świadomości ekologicznej w Polsce na podstawie istniejących raportów i badań. Praca zawiera też zgłębioną analizę pojęcia greenwashingu, wraz z opisem genezy tego zjawiska i przykładami. W ramach pracy przeprowadzono również badanie, które miało na celu ocenę poziomu świadomości ekologicznej oraz zdolności rozpoznawania greenwashingu wśród konsumentów pokolenia Z. Wyniki badania opisano w trzeciej części pracy i częściowo potwierdziły tezę – udowodniły, że działania greenwashingowe, wpływają na m.in. utratę zaufania do marki przez przedstawicieli pokolenia Z, jednak respondenci mają problem z samym rozpoznawaniem greenwashingu w komunikatach firm. Nie potwierdzono też części tezy, mówiącej, że świadomość ekologiczna wśród pokolenia Z jest na wysokim poziomie.