Licencja
Zastosowanie dyrektywy w relacji horyzontalnej
Abstrakt (PL)
Rozprawa dotyczy zastosowania dyrektywy w relacji horyzontalnej. Praca składa się z wprowadzenia, czterech rozdziałów oraz zakończenia zawierającego podsumowanie pracy i wnioski końcowe. Rozdział pierwszy ma na celu przedstawienie miejsca dyrektyw w prawie Unii Europejskiej, ze szczególnym naciskiem na cztery zagadnienia: zmiany w prawie UE od momentu wprowadzenia definicji dyrektyw do obecnego stanu prawnego, istnienie dyrektyw ustawodawczych i nieustawodawczych, różnorodne podstawy prawne umożliwiające przyjęcie dyrektyw, i proces wprowadzania dyrektyw do systemu prawnego UE i ich implementacji. Rozdział drugi jest poświęcony odpowiedzi na pytanie badawcze, czym jest relacja horyzontalna w kontekście zastosowania dyrektywy. W pierwszej części omówiono odmienną dopuszczalność stosowania dyrektywy w relacjach wertykalnych i horyzontalnych. W dalszej części omówiono dwie kategorie relacji, które mogłyby się wydawać przykładami relacji horyzontalnych, ale z perspektywy stosowania dyrektywy są przykładami relacji wertykalnych. Są to relacje, w których uczestniczy podmiot będący emanacją państwa oraz relacje triangularne. W rozdziale trzecim omówiono zastosowanie dyrektywy w relacji horyzontalnej w trzech wariantach. W pierwszej części pokazano dopuszczalne zastosowanie dyrektywy łącznie z innym źródłem prawa – krajowym lub unijnym. Dalej przedstawiono zagadnienie odmowy zastosowania źródła prawa krajowego sprzecznego z dyrektywą. W ostatniej części przeanalizowano dopuszczalność samoistnego zastosowania dyrektyw zgodnie z zasadą skutku bezpośredniego. Rozdział czwarty dotyczy urzeczywistnienia celu dyrektywy w relacji horyzontalnej. Należy przyjąć, że aby prawa przyznane jednostkom w dyrektywach spełniały swoje zadania, muszą istnieć mechanizmy zapobiegające naruszeniu tych praw. Powyższe regulacje można określić jako skuteczne środki ochrony prawnej jednostek. Na skutek odmowy przyznania dyrektywom horyzontalnego skutku bezpośredniego w wielu przypadkach jednostka nie będzie mogła zrealizować prawa przyznanego jej w dyrektywie. Prowadzi to do konieczności przeanalizowania możliwości zmiany obecnie obowiązujących zasad stosowania dyrektyw.