Licencja
Bookstagram jako platforma influencer marketingu. Skuteczne strategie i ich efektywność w budowaniu zaangażowania odbiorców.
Abstrakt (PL)
Praca skupia się na analizie zjawiska bookstagrama, czyli profilu poświęconego książkom na Instagramie jako platformy influencer marketingu. Głównym celem było zbadanie, jak wizerunek bookstagramera i stosowane przez niego komunikaty językowe wpływają na zaangażowanie odbiorców. W pracy scharakteryzowano wybraną strategię marketingową i przedstawiono sposób w jaki bookstagram zyskał na popularności w ostatnich latach. W pierwszym rozdziale skupiono się na definicji Influencer marketingu i mechanizmów jego działania we współpracy z markami. Drugi rozdział koncentrował się na prezentacji treści publikowanych przez bookstagramera, uwzględniając aspekty wizualne i językowe. Wymieniono cechy wspólne zamieszczanych materiałów, które pozwoliły stwierdzić, że twórcy posługują się charakterystycznym dla siebie językiem i kreują podobny wizerunek, charakteryzujący się autentycznością i konsekwentnym przekazem. Elementy te w znacznym stopniu przyczyniły się do skuteczności kampanii marketingowej, poprzez tworzenie potrzeby przynależności do grupy, wykorzystywanie zasad perswazji językowej i wzbudzanie zaufania odbiorców. Dodatkowo przeprowadzono ankietę dla osób w przedziale wiekowym 18-34 lat, mającą na celu poznanie ich poglądów i doświadczeń związanych z podjętym zagadnieniem. Wyniki badań wykazały, że bookstagramerzy istotnie przyczynili się do popularyzacji czytelnictwa w Polsce, a ich rekomendacje mają wpływ na decyzje zakupowe konsumentów. Respondenci wyróżnili kluczowe cechy, którymi powinien charakteryzować się godny uwagi bookstagramer, a także określili preferowane formy reklam. Jednocześnie wskazali, co na analizowanej platformie powinno ulec zmianie. Choć bookstagram ma zarówno zwolenników i przeciwników, nie ulega wątpliwościom, że skutecznie wspiera sprzedaż książek, promuje nowe tytuły i dzięki zastosowanym strategiom reklamy, buduje markę zarówno autorów i wydawnictw, jak i samych twórców.