Master thesis
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

Neurodydaktyka i możliwości jej zastosowania w nauczaniu języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej

Author
Rudzińska, Weronika
Promoter
Kamińska, Janina
Publication date
2024
Abstract (PL)

Poniższa praca nosi tytuł “Neurodydaktyka i możliwości jej zastosowania w nauczaniu języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej” i omawia nowe możliwości kształcenia, których inspiracją są badania nad mózgiem. Niniejsze opracowanie precyzuje czym neurodydaktyka jest, a czym nie jest, skupia się na analizie wniosków wynikających z jej założeń i dociekaniu o ich zastosowaniu w nauczaniu języka angielskiego w klasach I-III szkoły podstawowej. Po rozważaniach teoretycznych, praca koncentruje się na przeglądzie czasopism dla nauczycieli na przestrzeni ostatnich 20 lat, w których poszukiwano treści nawiązujących do neurodydaktyki oraz głębszej analizy owych treści pod kątem rzetelności. Okazuje się, że niektóre z metod, które neurodydaktyka ówcześnie promuje, proponowane były nauczycielom od kilkunastu lat. Owa dyscyplina naukowa na przestrzeni swojego rozwoju uściśliła ramy, wyodrębniła neurofakty oraz neuromity oraz poszerzyła postulaty. Praca obfituje w liczne wskazówki dla nauczycieli oraz rodziców, oferuje wachlarz doniesień naukowych mających znaczenie podczas pracy z dziećmi, a także proponuje konkretne rozwiązania dla nauczycieli języka. Neurodydaktyka jest zbiorem wniosków z badań, które optymalizują nauczanie i pozwalają uczniom polubić szkołę, a więc uczyć się efektywniej. Dziedzina ta stale się rozwija, dlatego warto, aby nauczyciele stale obserwowali odkrycia w tym zakresie.

Abstract (EN)

The following paper is titled Neurodidactics and its potential applications in teaching English in early school education” and discusses new educational opportunities inspired by brain research. This study clarifies what neurodidactics is and what it is not, focuses on analysing the conclusions of its assumptions and considering their application to the teaching of English in lower primary grades. After theoretical considerations, the paper focuses on a review of teacher magazines over the past 20 years, in which content referring to neurodidactics was sought. This thesis is also a deeper analysis of this content in terms of reliability. It turns out that some of the methods that neurodidactics promotes have been offered to teachers for more than a dozen years. As it has been developing, this scientific discipline has clarified the framework, distinguished neurofacts and neuromyths, and expanded the postulates. The thesis abounds with numerous tips for teachers and parents, offers an array of scientific reports of relevance when working with children, and proposes real solutions for language teachers. Neurodidactics is a collection of research findings that enhances teaching and allows students to like school, and therefore learn more effectively. The field is constantly evolving, so it is worthwhile for teachers to keep an eye on discoveries in this area.

Keywords EN
neurodidactics
English language
early school education
brain
neuropsychology
teaching methods
Alternative Title
Neurodidactics and its potential applications in teaching English in early school education
Publisher
University of Warsaw
Defence date
2024-06-27
Open access license
Closed access