Mowa oporu jako odpowiedź na mowę nienawiści na przykładzie społecznych praktyk odpowiadania na homofobiczną i transfobiczną mowę nienawiści w Polsce

Autor
Knut, Paweł
Promotor
Płatek, Monika
Poprzęcka, Maria
Data publikacji
2023-09-25
Abstrakt (PL)

Celem mojej pracy jest analiza praktyk odpowiadania na zjawisko homofobicznej i transfobicznej mowy nienawiści w Polsce po 2015 r. Wybór przesłanek mowy nienawiści, które badam (homofobia i transfobia), zakresu czasowego (2015–2022) oraz zakresu geograficznego mojej pracy (Polska) podyktowany jest dostrzeżeniem wystąpienia po 2015 r. znacznego pogorszenia sytuacji społeczno-prawnej lesbijek, gejów, osób biseksualnych oraz osób transpłciowych (osób LGBT+) w Polsce oraz intensyfikacji ataków na tę społeczność, realizowanych m.in. za pomocą nienawistnego języka. Kluczową rolę w tym procesie odegrała zmiana podejścia kluczowych decydentów oraz ich sojuszników do społeczności LGBT+. Zaczęli oni nie tylko tolerować mowę nienawiści skierowaną wobec tej społeczności, ale także ją usprawiedliwiać, finansować, a w skrajnych przypadkach również stosować w prowadzonej działalności publicznej. Sytuacja ta doprowadziła do pojawienia się różnych strategii wykorzystywanych przez społeczność osób LGBT+ oraz jej sojuszników w walce z nienawistnym językiem. Strategie te nie stały się jednak dotychczas przedmiotem szerszych badań naukowych. By zrozumieć ich istotę, cechy charakterystyczne oraz znaczenie dla społeczności osób LGBT+, korzystam w mojej pracy z podejścia interdyscyplinarnego, w którym łączę nauki społeczne, nauki prawne oraz kulturoznawstwo. Problematyzuję w niej stosowanie mowy nienawiści i odpowiadanie na nią w kategoriach opresji i oporu. Z tego względu, jako podstawę teoretyczną mojego badania wybieram teorię transktyptu ukrytego / publicznego J.C. Scotta, którą uzupełniam poprzez wykorzystanie koncepcji performatywności mowy nienawiści J. Butler oraz koncepcji apropriacji mowy nienawiści Claudii Bianchi. Metodą badawczą, którą posługuję się w pracy są zbiorowe studia przypadków. Po wprowadzeniu do tematu pracy (zawartym w Rozdziale nr 1) w Rozdziale nr 2, mającym charakter przeglądu kluczowej literatury, śledzę ewolucję dotychczasowych sposobów problematyzowania przemocy wywoływanej przez krzywdzącą mowę, opisuję narodziny koncepcji mowy nienawiści, wskazując jednocześnie na trudności związane z definiowaniem tego pojęcia. Przedstawiam w nim również kluczowe psychologiczne i społeczne właściwości homofobicznej i transfobicznej mowy nienawiści w Polsce oraz jej skalę, wykazując, że stanowi ona poważne zagrożenie i destrukcyjne zjawisko społeczne. Wreszcie, w końcowej 2 części rozdziału problematyzuję pojęcie oporu wobec mowy nienawiści osadzając je w nowym obszarze badawczym - studiów nad oporem (resistance studies). W rozdziale nr 3 przedstawiam podstawę teoretyczną mojego badania. Podstawową rolę odgrywa w nim teoria transkryptu publicznego / ukrytego J.C. Scotta, którą uzupełniam o model kategorii analitycznych pozwalających analizować różne formy oporu (M. Baaza, M. Lilji, M. Schulza i S. Vinthagena). Takie ujęcie teoretyczne oporu umożliwia mi uchwycenie praktyk oporu mających charakter ukryty i jawny, a także ich jednoczesną analizę na kilku wymiarach (m.in. w odniesieniu do sposobu organizacji oporu, a także jego temporalnego, przestrzennego oraz afektywnego charakteru). Swój model teoretyczny uzupełniam o koncepcję performatywności mowy nienawiści J. Butler oraz koncepcję apropriacji mowy nienawiści C. Bianchi. Obie koncepcje pozwalają mi ocenić praktyki oporu także w wymiarze komunikacyjnym, albowiem opór wobec mowy nienawiści (tak samo zresztą jak samą mowę nienawiści) traktuję w tej pracy jako praktyki komunikacyjne. W Rozdziale nr 4 przedstawiam moje podejście metodologiczne, opisując szczegółowo kształt badania (zbiorowe studia przypadków), zastosowane metody zbierania danych (analiza istniejących źródeł oraz obserwacja), a także poszczególne kroki w przeprowadzonej analizie. W Rozdziale nr 5 przedstawiam pierwszą część uzyskanych przeze mnie wyników. Wychodząc z założenia, że odpowiednie zrozumienie istoty praktyk oporu wobec mowy nienawiści, wymaga wcześniejszego zrekonstruowania obrazu mowy nienawiści w interesującym mnie okresie, skupiam się w tym rozdziale na analizie sposobu odpowiadania przez decydentów na problem homofobicznej i transfobicznej mowy nienawiści. Wyniki mojej analizy prowadzą do przyjęcia, że okres objęty badaniem stanowił czas stopniowego wycofywania się kluczowych decydentów, a tym samym aparatu państwowego, z zapewniania ochrony przed homofobiczną i transfobiczną mową nienawiści. Uzyskane wnioski wskazują m.in. na: całkowitą rezygnację z badania zjawiska mowy nienawiści, brak podejmowania jakichkolwiek działań uświadamiających społeczeństwo w zakresie niebezpieczeństw tworzonych przez mowę nienawiści, brak potępiania mowy nienawiści, rezygnację z zapewniania jakiegokolwiek wsparcia dla osób spotykających się z mową nienawiści, brak podjęcia działań zmierzających do pozbawienia finansowania oraz delegalizacji organizacji i partii politycznych stosujących mowę nienawiści, a wreszcie konsekwentne odmawianie wprowadzenia do prawa karnego efektywnych zakazów stosowania homofobicznej i transfobicznej mowy nienawiści. Wskazana 3 powyżej bierność decydentów połączona była z aktywnym atakowaniem społeczności LGBT+, również z wykorzystaniem homofobicznego i transfobicznego języka, utrudnianiem działalności organizacji społecznych i aktywistów (w tym poprzez stosowanie wobec nich represji), a także aktywnym wspieraniem działań i inicjatyw szerzących nienawiść. Jedynie wąskie grono decydentów (zwłaszcza na poziomie samorządowym), cześć opozycyjnych partii politycznych, samorządów terytorialnych, samorządów zawodowych oraz niezależnych mediów starała się w tym okresie przeciwdziałać opisywanym powyżej zmianom oraz wspomagać społeczność LGBT+. Efektem tych naruszeń było jednocześnie pogłębienie przeświadczenia, że państwo i oferowane przez nie narzędzia normatywne, mają coraz mniejszą zdolność do zapewniania ochrony przed mową nienawiści. W kolejnym Rozdziale (nr 6) analizuję odpowiedzi na nienawistny język ze strony społeczności osób LGBT+ i ich sojuszników. Wskazują one na zaistnienie wyraźnej ewolucji tych odpowiedzi. Z uwagi na to, że wraz z narastającą opresją ze strony decydentów praktyki normatywne (odwołujące się do współpracy z państwem i prawem) zaczęły okazywać się coraz mniej skuteczne, społeczność zaczęła stopniowo szerzej wykorzystywać inne (nienormatywne) praktyki odpowiadania na mowę nienawiści. Do oporu normatywnego (realizowanego w ramach transkryptu publicznego w rozumieniu J.C. Scotta) dołączył bardziej konfrontacyjny opór infrapolityczny, zaś w momencie największego nasilenia opresji, także opór otwarty. W analizowanym okresie udało mi się także zidentyfikować wystąpienie przemiany zbiorowego afektu w społeczności osób LGBT+, który również wyrażał się w wykorzystywanych praktykach oporu. Przemiana afektywna ujawniła się w momencie największego nasilenia opresji, a także odpowiadających na nią konfrontacyjnych form oporu, podczas zdarzeń z dnia 7 sierpnia 2020 r. w Warszawie, gdy doszło do tymczasowego aresztowania Margot (aktywistki oskarżonej o zniszczenie tzw. homofobusa) oraz pacyfikacji pokojowego protestu zorganizowanego w jej obronie. Rozdział nr 7 poświęcony jest pogłębieniu mojego rozumienia praktyk oporu wobec mowy nienawiści poprzez odniesienie ustaleń z przeprowadzonej w Rozdziale nr 6 analizy do teorii performatywności mowy nienawiści J. Butler oraz apropriacji mowy nienawiści C. Bianchi. Ta dodatkowa analiza pozwala mi w sposób całościowy zrekonstruować dotychczas dominujące w nauce rozumienie mechanizmu oporu wobec mowy nienawiści, a także dostrzec jego ograniczenia. Argumentuję, że polegają one na skłonności do analizy mowy nienawiści (i oporu wobec niej) jako zjawisk wyłącznie językowych i marginalizowaniu znaczenia nadawcy i 4 odbiorcy tych kategorii wypowiedzi. Traktowanie osób zaangażowanych w tego rodzaju interakcję wyłącznie jako elementów kontekstu, w którym pojawiają się ich wypowiedzi uniemożliwia pełne zrozumienie znaczenia mowy oporu, w tym zwłaszcza tych jej przejawów, które powiązane są z zaangażowaniem ciał osób uczestniczących w danej sytuacji komunikacyjnej. W odpowiedzi na zidentyfikowaną lukę w tym rozdziale przedstawiam własną koncepcję „mowy oporu”, która z jednej strony stanowi teoretyczne uzupełnienie (rozwinięcie) dotychczasowych koncepcji teoretycznych, kluczowych dla tego obszaru, z drugiej zaś jest propozycją całościowego ujęcia różnych praktyk oporu wobec mowy nienawiści, z wykorzystaniem jednego, parasolowego pojęcia „mowy oporu”. Koncepcja ta problematyzuje opór wobec mowy nienawiści jako zjawisko wykraczające poza granice języka i przyjmujące także postać innych praktyk społecznych osłabiających mowę nienawiści. Wreszcie w ostatnim Rozdziale (nr 8) przywołuje kluczowe wnioski badania, wskazuję na znaczenie mojego projektu badawczego, a także rozważam, jakie są dalsze możliwe ścieżki rozwoju badań w obszarze, którego dotyczy moja praca. Moja praca stanowi kolejny głos w toczącej się dyskusji na temat odpowiadania na mowę nienawiści. Argumentuję w niej za koniecznością wyjścia w myśleniu o zwalczaniu języka nienawiści poza logikę korzystania wyłącznie z instrumentów zapewnianych przez państwo (zwłaszcza gdy państwo i prawo zawodzi) i położenia większego nacisku na pozaprawne strategie oporu, które są dostępne dla każdego, i które dzięki multiplikowaniu przez różne jednostki mogą sprzyjać wystąpieniu pożądanej zmiany społecznej i kulturowej.

Słowa kluczowe PL
studia nad oporem
apropriacja języka
performatywność języka
LGBT
transfobia
homofobia
mowa nienawiści
mowa oporu
resistance studies
language appropriation
performativity of language
LGBT
transphobia
homophobia
hate speech
resistance speech
Inny tytuł
Resistance speech as a response to hate speech - on the example of social practices of responding to homophobic and transphobic hate speech in Poland
Data obrony
2023-10-05
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty