Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Ewolucja form prezentacji polityków i programów wyborczych w Polsce na przykładzie wyborów parlamentarnych w 1991 r. i 2023 r.

Autor
Sak, Dominik
Promotor
Biskup, Bartłomiej
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Praca stanowi analizę zmian, jakie zaszły w prezentowaniu polityków i programów wyborczych na przestrzeni 32 lat. W tym przypadku autor skupia się na kampanii wyborczej poprzedzającej pierwsze w pełni demokratyczne wybory parlamentarne w Polsce, które miały miejsce 27 października 1991 roku oraz kampanii poprzedzającej ostatnie wybory parlamentarne, które miały miejsce 15 października 2023 roku. Autor najpierw przedstawia najważniejsze teorie związane z komunikowaniem politycznym, reklamą polityczną oraz relacjami media-polityka. Następnie charakteryzuje kontekst społeczny, historyczny oraz polityczny wyborów parlamentarnych w 1991 oraz w 2023 roku. Dokonuje także opisu otoczenia, systemu i rynku medialnego w tych latach. Baza teoretyczna i kontekstowa prowadzą autora do analiz materiałów przygotowanych zarówno przez komitety wyborcze – czyli spoty wyborcze oraz materiały ulotne, jak i przez media – w tym przypadku wybrane wydania tygodników „Wprost” i „Polityka” – pod kątem prezentacji programów wyborczych i polityków, uwzględniając przy tym całą tematykę polityczną powiązaną z wyborami. Na końcu autor prezentuje konkluzje z badań, uchwycając przy tym zmiany, jakie zaszły w badanych formach i wyznaczając przy tym możliwe tendencje na przyszłość.

Abstrakt (EN)

The master thesis analyses the changes in the presentation of politicians and election programs over the past 32 years. The author focuses on the election campaigns leading up to the first fully democratic parliamentary elections in Poland on October 27, 1991, and the most recent elections on October 15, 2023. The study begins with an overview of key theories in political communication, political advertising, and the relationship between media and politics. It then delves into the social, historical, and political contexts of the 1991 and 2023 parliamentary elections, along with a description of the media environment, system, and market during these periods. Using this theoretical and contextual foundation, the author analyses materials from election committees—such as campaign spots and leaflets—and media coverage, specifically selected editions of the weekly newspapers Wprost and Polityka. This analysis examines how election programs and politicians were presented, considering all political topics related to the elections. In conclusion, the author presents the research findings, highlighting the changes that have occurred in these forms of presentation and suggesting possible trends for the future.

Słowa kluczowe PL
komunikowanie polityczne
reklama polityczna
marketing polityczny
kampania wyborcza
wybory parlamentarne 1991 r.
wybory parlamentarne 2023r.
spoty wyborcze
ulotki wyborcze
tygodniki opinii
Inny tytuł
The evolution of politicians' presentations and electoral programs in Poland: a comparative study of the 1991 and 2023 parliamentary elections
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-12
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty