Journal Article
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

Zasada proporcjonalności a ograniczenia reklamy w uchwałach krajobrazowych

Author
Nałęcz, Andrzej
Publication date
2019
Abstract (PL)

W artykule przedstawiono znaczenie konstytucyjnej zasady proporcjonalności w ocenie dopuszczalności ograniczeń reklamy zewnętrznej unormowanych w tzw. uchwale krajobrazowej. Opisano wartości-cele, których osiągnięciu służyć może uchwała, oraz wartości, którym uchwała ta może zagrażać (prawo własności, swoboda działalności gospodarczej). Dokonano analizy dopuszczalności poszczególnych rodzajów restrykcji odnoszących się do tablic i urządzeń reklamowych, w tym szyldów. Zwrócono uwagę na potrzebę uwzględnienia interesów przedsiębiorców.

Abstract (EN)

The article analyzes the importance of the constitutional principle of proportional-ity in the assessment of the legality of the restrictions on outdoor advertising introduced under the Communal Landscape Acts. Issues described include the values, the protec-tion of which is the aim of Communal Landscape Acts, as well as the values at risk from the legislated norms (property rights, economic freedom). The admissibility of various restrictions on advertising billboards and devices (including on-premise advertising) has been analyzed. The need to respect the interests of enterprises has been noted.

Keywords EN
proportionality
Communal Landscape Act
advertising billboards and devices
on-premise advertising
PBN discipline
law
Journal
Acta Iuris Stetinensis (Roczniki Prawnicze)
Issue
1
Pages from-to
89-104
ISSN
2083-4373
Open access license
Closed access