Licencja
Porównanie kompetencji językowych u bliźniąt różnopłciowych w wieku trzech lat – studium przypadku
Abstrakt (PL)
W wielu publikacjach występują informacje dotyczące płci jako czynnika, który może wpłynąć na rozwój mowy, ale brakuje wyjaśnienia, dlaczego płeć jest kompatybilna z nabywaniem języka. W tej pracy analizie zostały poddane spontaniczne wypowiedzi dzieci, jak również znajomość rzeczowników, czasowników, przymiotników. Ważną kwestią jest zbadanie, jak duże różnice pojawiły się w zdolnościach językowych u dzieci oraz na czym one polegają. Został również omówiony proces kształtowania się mowy ze szczególnym uwzględnieniem początkowych etapów oraz jej biologiczne aspekty. Niniejsza publikacja stanowiła próbę odpowiedzi na pytanie, czy płeć ma znaczenie, jeśli chodzi o kompetencję językową. Wykorzystana metoda badawcza to studium przypadku, w której użyto następujących technik: wywiadu, analizy dokumentacji, obserwacji. Badacze, którzy spekulują nad rozwojem mowy dzieci, wykazali istotne różnice wynikające z płci. Twierdzą, że dziewczynki ze względu na lepszy kontakt z matką, relacje między budową mózgu, inną anatomię są bardziej przystosowane społecznie oraz ich mowa znacznie lepiej się rozwija. W przypadku przebadanych dzieci to chłopiec produkował więcej słów i był bardziej komunikatywny, za to dziewczynka wykazała się lepszą kompetencją językową. Produkowała dłuższe i sensowniejsze wypowiedzi.