Licencja
Niedopasowanie kompetencji do wymagań pracodawców jako przyczyna braku zatrudnienia wśród młodych osób
Abstrakt (PL)
Praca dyplomowa przedstawia problematykę niedopasowania kompetencji młodych osób do wymagań rynku pracy oraz jego wpływ na zatrudnienie. Skupia się na wyjaśnieniu definicji oraz typologii kompetencji zawodowych oraz teoriach niedopasowania kompetencji. W ramach analizy rynku pracy szczególną uwagę poświęcono stopie bezrobocia wśród młodych ludzi, rodzajom dostępnych form zatrudnienia oraz oczekiwaniom pracodawców. Zidentyfikowano także wyzwania i bariery, z jakimi młodzi ludzie muszą się zmierzyć, wchodząc na rynek pracy, w tym bariery edukacyjne, społeczne i ekonomiczne. Praca podejmuje również temat roli systemu edukacyjnego w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy, roli szkolnictwa wyższego oraz formy aktywizacji zawodowej. Wybraną metodą badawczą jest analiza danych zastanych oraz badanie własne, a techniką badawczą - kwestionariusz ankiety. Przeprowadzone badanie pozwoliło określić czy niedopasowanie kompetencji wśród młodych osób istnieje, jakie są luki kompetencyjne osób wkraczających na rynek pracy oraz strategie jakie stosują młodzi ludzie aby zwiększyć szanse zatrudnienia.
Abstrakt (EN)
The thesis addresses the issue of the mismatch between young people's skills and the requirements of the labor market, as well as its impact on employment. It focuses on explaining the definitions and typologies of professional competencies and the theories of skill mismatch. In the labor market analysis, special attention is given to the youth unemployment rate, the types of available employment forms, and employers' expectations. The challenges and barriers that young people face when entering the labor market, including educational, social, and economic barriers, are also identified. The thesis also discusses the role of the educational system in preparing young people for entry into the labor market, the role of higher education, and forms of professional activation. The selected research method is the analysis of secondary data and a self-conducted study, with the research technique being a survey questionnaire. The conducted study allowed for the identification of whether a skills mismatch exists among young people, the skill gaps of those entering the labor market, and the strategies young people use to increase their chances of employment.