Journal Article
No Thumbnail Available
License

ClosedAccessClosed Access

Sustainable consumption in consumer behaviour of young Polish consumers

Author
Zalega, Tomasz
Publication date
2019
Abstract (PL)

W artykule, w oparciu o krytyczną analizę literatury przedmiotu, podjęto próbę wyjaśnienia pojęcia i istoty dynamicznie rozwijającego się trendu konsumenckiego, jakim jest zrównoważona konsumpcja, a następie jego powiązania z ideą Sprawiedliwego Handlu. Celem artykułu jest identyfikacja postaw i zachowań konsumenckich młodych polskich konsumentów, które wpisują się w ideę zrównoważonej konsumpcji. W opracowaniu podjęto próbę wyjaśnienia, co najbardziej motywuje młodych ludzi do uczestniczenia w zrównoważonej konsumpcji. Narzędziem wykorzystanym do przeprowadzenia badania był autorski kwestionariusz składający się z 50 pytań zamkniętych, dotyczący alternatywnych trendów konsumenckich, w tym zrównoważonej konsumpcji. Badania zostały przeprowadzone w okresie od 1 lutego do 1 maja 2018 roku. Zgodnie z przyjętymi założeniami badawczymi w badaniu wzięło udział 589 osób w wieku 18-34 lat, należących do pokolenia Y i Z. Przeprowadzone badania wykazały, że zachowania proekologiczne młodych osób, wpisujące się w ideę zrównoważonej konsumpcji, są uzależnione od płci respondentów, ich wieku, poziomu miesięcznego rozporządzalnego dochodu oraz miejsca zamieszkania.

Abstract (EN)

On the basis of a critical analysis of related literature, the article attempts to explain the concept and essence of sustainable consumption, a dynamically evolving con- sumer trend, and its connection with Fair Trade. The article seeks to identify young peo- ple’s consumer attitudes and behaviours that can be defined as sustainable consumption. It strives to explain what most motivates young people to participate in sustainable con- sumption. The tool used to conduct the research was the original author’s questionnaire comprising 50 closed-ended questions regarding alternative consumer trends, including su- stainable consumption. The survey was carried out from 1st February to 1st May, 2018. In accordance with the research assumptions, 589 people aged 18-34, belonging to the Y and Z Generations, took part in the survey. The research has shown that young people’s pro-environmental behaviours that can be classified as sustainable consumption depend on their gender, age, monthly disposable income, and place of residence.

Keywords EN
young people,
sustainable consumption,
consumer behaviour,
conscious consumer,
Fair Trade
PBN discipline
management and quality studies
Journal
Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
Issue
383
Pages from-to
82-107
ISSN
2083-8611
Open access license
Closed access