Licencja
Robotyzacja w sektorze usług gastronomicznych z perspektywy ekonomicznej i społecznej - korzyści i ograniczenia tego procesu
Abstrakt (PL)
Praca analizuje robotyzację w sektorze usług gastronomicznych z perspektywy korzyści ekonomicznych i postaw klientów, wobec tego rodzaju innowacji. Jest ona stosunkowo nową formą obsługi klienta, ale bardzo dynamicznie się rozwija i ekspanduje. Coraz więcej lokali gastronomicznych implementuje roboty jako narzędzie do obsługi klienta, licząc na długofalowe zyski oraz stopniową akceptację tej zmiany przez społeczeństwo. Percepcja takich innowacji jest mocno zróżnicowana i rozpoznanie różnych wymiarów odbioru tego zjawiska jest ważne nie tylko dla ekonomii, ale także dla badaczy przemian rynku pracy oraz socjologów i psychologów analizujących pozabiznesowe konteksty problemu robotyzacji i przemian w sferze zatrudnienia z nią związanych. Praca ma charakter głównie poznawczy, jako że zagadnienie to jest stosunkowo słabo do tej pory zbadane i opisane. Podjęte w niej analizy odwołują się do źródeł zastanych i wywołanych, a w zakończeniu sformułowano rekomendacje pod adresem branży gastronomicznej przydatne w dalszym procesie robotyzacji jej usług.
Abstrakt (EN)
The paper analyzes robotization in the food service sector from the perspective of economic benefits and customer attitudes toward this type of innovation. It is a relatively new form of customer service, but it is growing and expanding very rapidly. More and more foodservice establishments are implementing robots as a customer service tool, hoping for long-term profits and the gradual acceptance of this change by the society. The perception of such innovations varies widely, and recognizing the different dimensions of the perception of this phenomenon is important not only for economics, but also for researchers of labor market transformations, sociologists and psychologists analyzing the non-business contexts of the problem of robotization and the employment transformations sphere. The work is mainly cognitive in nature, as this issue is relatively poorly researched and described. The analyses undertaken in it refer to the found and evoked sources. Recommendations towards the food service industry useful in the further process of robotization of its services are formulated in the conclusion.