Praca licencjacka
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

A Comparative Analysis of English Pronunciation Challenges among Polish Native Speakers across Different Age Groups

Autor
Mazurczyk, Aleksandra
Promotor
Konert-Panek, Monika
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy jest porównanie wymowy angielskiej rodzimych użytkowników języ ka polskiego w dwóch grupach wiekowych – młodszej 18-31 oraz starszej 52-65 lat. Praca koncentruje się na przedstawieniu angielskiego i polskiego systemu fonetycznego oraz na ba daniu pięciu wybranych aspektów z zakresu fonetyki i fonologii porównawczej obu języków, a także roli wieku w nauce języka obcego. W badaniu zastosowano ankietę badającą często tliwość, czas rozpoczęcia, metody oraz realia społeczno-kulturowe w czasie czynnej nauki ję zyka angielskiego, a także nagrania wymowy wybranych słów. Wyniki badań wskazują, że zarówno w kontekście poprawności wymowy, jak i metod oraz częstotliwości uczenia się, młodsza grupa uzyskała niezbyt istotną przewagę nad starszą grupą, przy czym obie grupy zmagały się z pewnymi trudnościami. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwier dzić, że na jakość wymowy wpływają nie tylko metody nauki, ale także wiele innych czynni ków takich jak: ekspozycja na język, czas rozpoczęcia nauki języka, realia społeczno kulturowe, wiek, częstotliwość nauki.

Abstrakt (EN)

This paper aims to compare the English pronunciation of native Polish speakers in two age groups: younger (18-31 years old) and older (52-65 years old). It focuses on presenting the English and Polish phonetic systems based on five selected aspects of comparative phonetics and phonology of both languages, and exploring the role of age in acquisition of a foreign language. The study consist of a questionnaire that aims to examine the frequency, the onset , methods, and socio-cultural realities during active English language learning of the partici pants, as well as recordings of the pronunciation of selected words. The results of the research illustrate that, in terms of pronunciation accuracy, learning methods, and frequency, the youn ger group had a slight advantage over the older group, whereas, however both groups faced certain difficulties. Based on the research, it is visible that the quality of pronunciation is in fluenced not only by learning methods but also by many other factors such as exposure to the language, the onset of learning, socio-cultural realities, age, and learning frequency.

Słowa kluczowe PL
fonetyka
fonologia
wymowa
język angielski
język polski
grupy wiekowe
metody naucza nia
Inny tytuł
Analiza porównawcza trudności w wymowie angielskiej w różnych grupach wiekowych rodzimych użytkowników języka polskiego
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-02
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty