Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Language learning applications and their impact on the short-term and long term improvement of vocabulary among Polish students

Autor
Chalastra, Filip
Promotor
Otwinowska-Kasztelanic, Agnieszka
Data publikacji
2025
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy jest analiza skuteczności nauki słownictwa przez polskich dorosłych w języku niemieckim jako trzecim (L3) przy znajomości języka angielskiego (L2) oraz porównanie efektywności metod tradycyjnych i nowoczesnych aplikacji do nauki języków. Badanie objęło 30 uczestników podzielonych na dwie grupy: grupę kontrolną uczącą się w sposób tradycyjny oraz grupę badawczą korzystającą wyłącznie z aplikacji takich jak Duolingo, Quizlet, Babbel czy Memrise. Wszyscy uczestnicy wykonali pretest, a po trzech tygodniach nauki napisali posttest, po którym przeprowadzono ankietę ewaluacyjną. Posttest wykazał, że uczestnicy uczący się za pomocą aplikacji osiągnęli lepsze wyniki niż osoby stosujące metody tradycyjne. Ponadto, wszyscy badani wykazali lepsze wyniki w przyswajaniu słów podobnych do angielskich niż słów niepodobnych. Uczestnicy wysoko ocenili też proces nauki z użyciem aplikacji mobilnych. Wyniki badań podkreślają znaczenie wykorzystania nowoczesnych technologii w nauce języków i wskazują na możliwość dalszych badań nad wpływem L2 na naukę L3.

Abstrakt (EN)

The aim of this study is to analyze the effectiveness of vocabulary acquisition in German as a third language (L3) among Polish adults with prior knowledge of English (L2) and to compare the efficiency of traditional learning methods with modern language-learning applications. The study involved 30 participants, divided into two groups: a control group that learned through traditional methods and an experimental group that used only applications such as Duolingo, Quizlet, Babbel, and Memrise. All participants completed a pretest, followed by three weeks of learning, and then took a posttest, after which an evaluative survey was conducted. The posttest results indicated that participants using mobile applications achieved better outcomes than those employing traditional methods. Moreover, all participants demonstrated higher proficiency in acquiring words similar to English compared to dissimilar ones. The participants also rated the learning process with mobile applications highly. The findings highlight the importance of integrating modern technology into language learning and suggest further research on the influence of L2 on L3 acquisition.

Słowa kluczowe PL
Aplikacje mobilne
nauka słownictwa
przyswajanie języków
trzeci język
uczenie się cyfrowe
Inny tytuł
Aplikacje do nauki języków obcych i ich wpływ na krótkoterminową i długoterminową poprawę słownictwa wśród polskich uczniów
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2025-02-25
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty