Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Sprawności językowe i komunikacyjne dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu. Studium wielokrotnego przypadku

Autor
Kruszewska, Anna
Promotor
Lorenc, Anita
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Celem niniejszej pracy było określenie poziomu rozwoju i ocena sprawności językowych i komunikacyjnych dzieci z uszkodzeniami narządu słuchu, prowadzonych w terapii surdologopedycznej. Przedmiotem badań były wypowiedzi werbalne oraz, towarzyszące im, komunikacyjne zachowania niewerbalne badanych. W badaniu wykorzystano metodę studium wielokrotnego przypadku, opisując szczegółowo czwórkę dzieci z prelingwalnym, zmysłowo-nerwowym uszkodzeniem słuchu, w wieku od 3;9 do 4;10 lat. Praca została podzielona na trzy części. W pierwszej, o charakterze teoretycznym, przedstawiony został opis rozwoju nabywania języka, w obrębie wszystkich jego podsystemów, oraz umiejętności komunikacyjnych u dzieci prawidłowo rozwijających się, a także charakterystyczne trudności i zaburzenia rozwoju komunikacji werbalnej u dzieci z deficytami słuchowymi. Zaprezentowano również wybrane metody wykorzystywane w terapii osób z uszkodzonym narządem słuchu. W drugiej części omówiono metodologiczne podstawy badań, techniki i narzędzia badawcze, które wykorzystano, by ocenić rozwój poszczególnych sprawności. W ostatniej części pracy przedstawiono charakterystykę każdego z dzieci, wyniki analizy dokumentacji medycznej, obserwacji oraz badań własnych, zaproponowano także zindywidualizowany program terapii logopedycznej. Przeprowadzone badania potwierdziły postawioną w pracy hipotezę, iż przebieg rozwoju sprawności językowych i komunikacyjnych u dzieci z uszkodzonym narządem słuchu jest opóźniony i zaburzony.

Słowa kluczowe PL
sprawności językowe
sprawności komunikacyjne
uszkodzenia narządu słuchu
niedosłuch
Inny tytuł
Language and communication skills of children with hearing impairment. Multiple case study
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-03
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty