Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Private labels and purchasing behaviour of young Polish consumers in the market

Autor
Zalega, Tomasz
Data publikacji
2018
Abstrakt (PL)

Początkowo marki własne kojarzono z niską jakością i niezna - nym składem. Dzięki innowacjom produktowym coraz trudniej odróżnić produkt marki własnej sieci handlowej od tzw. marki masowej, czyli wytwarzanej dla ogółu populacji i dostępnej dla każdego konsumenta. W tym aspekcie istotne jest dostosowa - nie produktu do oczekiwań konsumenta. Asortyment produktów oferowanych pod markami własnymi obejmuje produkty codzien - nego użytku, luksusowe, dietetyczne bądź ekologiczne. Marki własne są jednym z najbardziej charakterystycznych elementów współczesnego handlu. Celem artykułu jest próba uchwycenia zachowań nabywczych polskich młodych konsumentów w sto - sunku do marek własnych i producenckich. Wyjaśniono pojęcie i istotę marek własnych, kluczowe czynniki wpływające na po - stawę konsumentów wobec marki oraz zachowania nabywcze wobec marek własnych. Następnie skoncentrowano się na kon - ceptualizacji badań oraz opisie próby badawczej i jej cechach charakterystycznych. W oparciu o badania własne podjęto się próby uchwycenia zachowań nabywczych polskich młodych konsumentów wobec marek własnych.

Abstrakt (EN)

Initially, private labels were associated with low quality and unknown composition. Due to product innovations, it is increasingly difficult to dis - tinguish a private label of a retail chain from a so-called mass brand produced for the general population and available to every consumer. It is important to adapt the product to consumers’ expectations. The range of private label products includes products for everyday use, lux - ury items, diet or organic products. It should also be highlighted that private labels are an important part of trade today. The article attempts to provide some insight into the purchasing behaviour of young Polish consumers towards private labels and manufacturer brands. The first part synthetically explains the concept and essence of the private la - bel, key factors influencing consumers’ attitudes towards brands and purchasing behaviour towards private labels. The next section focuses on the conceptualisation of the research and describes the research sample and its characteristics. Based on the conducted research, the final part of the article attempts to identify the purchasing behaviours of young Polish consumers towards private labels.

Słowa kluczowe PL
marka własna marka handlowa młodzi konsumenci zachowania konsumenckie
Dyscyplina PBN
nauki o zarządzaniu i jakości
Czasopismo
Zarządzanie Innowacyjne w Gospodarce i Biznesie
Zeszyt
2
Strony od-do
134-154
ISSN
1895-5088
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty