Rozdział w monografii
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

"Księga tysiąca znaków" i możliwości jej wykorzystania w nauczaniu pisma ideograficznego

Autor
Głuch, Dariusz
Data publikacji
2021
Abstrakt (PL)

Księga tysiąca znaków to tekst pochodzący z VI w. n.e. będący świadectwem ówczesnej dydaktyki pisma ideograficznego. Podręcznik ten trafił także w V w. na teren Archipelagu Japońskiego i został poświadczony w zapiskach historycznych "Kojiki" i "Nihonshoki" jako jeden z pierwszych, obok "Dialogów konfucjańskich", tekstów klasycznochińskich, które stanowiły lekturę japońskich arystokratów. W niniejszym artykule zostanie ukazany kontekst importu "Księgi tysiąca znaków" na teren Archipelagu Japońskiego, a następnie zostanie ona scharakteryzowana jako podręcznik służący do zapoznania ucznia z chińskim językiem, piśmiennictwem i kaligrafią. Omawiając jego poszczególne aspekty będę wskazywał na jego możliwe sposoby użycia również we współczesnej praktyce dydaktycznej.

Słowa kluczowe PL
Qianziwen, Senjimon, ideogram, dydaktyka, Księga tysiąca znaków, kaligrafia
Dyscyplina PBN
językoznawstwo
Strony od-do
259-283
Wydawca ministerialny
Wydawnictwo Agade Bis Magdalena Kapełuś
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty