Ontologia dzieł muzycznych jako jednostkowych, abstrakcyjnych i komponowalnych bytów.

Autor
Nakoneczny, Michał
Promotor
Lorenc, Iwona
Szyszkowska, Małgorzata
Data publikacji
2016-01-19
Abstrakt (PL)

W pierwszej części pracy proponuję kategoryzację problematyczną istotnych postaw filozoficznych wobec pytania o naturę dzieł muzycznych. Przedstawiam kolejno: dwa przykłady teorii anty-realistycznych (postawę eliminatywistyczną Rudnera i Bachracha oraz teorię fikcjonalistyczną Camerona) w rozdziale pierwszym; konceptualizm muzyczny Collingwooda i teorię dzieła muzycznego jako przedmiotu intencjonalnego Ingardena w rozdziale drugim; dwa przykłady teorii nominalistycznych (nominalizm wykonafi Goodmana i fizykalizm Caplana i Mathesona) w rozdziale trzecim; koncepcje platofiskie w rozdziale czwartym oraz Levinsona strukturalistyczną koncepcję kreacjonistyczną dzieł muzycznych jako struktur dźwięków i środków wykonania wskazanych przez kompozytora w rozdziale szóstym, ostatnim. W konkluzji do części pierwszej przekonuję, że chociaż sformułowano przeciw teorii Levinsona wiele poważnych zarzutów, to pozostaje ona najbardziej uniwersalnym, najprostszym i narzucającym najmniejsze zobowiązania ontologiczne wyjaśnieniem ontologicznej struktury dzieł muzycznych. W kolejnych rozdziałach drugiej części mojej pracy wyprowadzam podstawy, na których proponuję oprzeć nową teorię dzieł muzycznych, która unika wymienionych w poprzedniej części trudności. W rozdziale pierwszym części II bronię teorii wiązki jako najbardziej odpowiedniego modelu dzieł muzycznych i odpowiadam na zarzuty sformułowane w literaturze przeciwko tej teorii. W rozdziale drugim wyprowadzam argument za koniecznością istnienia indywidualnych esencji dzieł muzycznych. W rozdziale trzecim podejmuję się obrony rozumienia dzieł muzycznych jako przedmiotów abstrakcyjnych. W szczególności podejmuję się wykazania problemu ekwiwokacji wyrażenia „przedmioty nieczasoprzestrzenne” i w jego miejsce proponuję analizę pojęcia nieczasoprzestrzenności jako – oddzielnie – nieczasowości i nieprzestrzenności. W rozdziale czwartym wykazuję, w jaki sposób można bronią twierdzenia, Że nieprzestrzenne dzieła muzyczne są stwarzalne. W ostatnim rozdziale rekapituluję problemy, które wymieniłem jako usterki teorii Levinsona w części pierwszej i pokazuję, jak ontologia przedmiotów abstrakcyjnych wyłożona w części drugiej rozwiązuje te trudności.

Słowa kluczowe PL
ontologia
dzieło muzyczne
problem uniwersaliów
problem partykulariów
teoria tropów
stwarzalność przedmiotów abstrakcyjnych
Inny tytuł
The Ontology of Musical Works as Particular, Abstract and Composable Entities
Data obrony
2016-06-20
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty