Praca doktorska
Ładowanie...
Ontologia dzieł muzycznych jako jednostkowych, abstrakcyjnych i komponowalnych bytów.
dc.abstract.pl | W pierwszej części pracy proponuję kategoryzację problematyczną istotnych postaw filozoficznych wobec pytania o naturę dzieł muzycznych. Przedstawiam kolejno: dwa przykłady teorii anty-realistycznych (postawę eliminatywistyczną Rudnera i Bachracha oraz teorię fikcjonalistyczną Camerona) w rozdziale pierwszym; konceptualizm muzyczny Collingwooda i teorię dzieła muzycznego jako przedmiotu intencjonalnego Ingardena w rozdziale drugim; dwa przykłady teorii nominalistycznych (nominalizm wykonafi Goodmana i fizykalizm Caplana i Mathesona) w rozdziale trzecim; koncepcje platofiskie w rozdziale czwartym oraz Levinsona strukturalistyczną koncepcję kreacjonistyczną dzieł muzycznych jako struktur dźwięków i środków wykonania wskazanych przez kompozytora w rozdziale szóstym, ostatnim. W konkluzji do części pierwszej przekonuję, że chociaż sformułowano przeciw teorii Levinsona wiele poważnych zarzutów, to pozostaje ona najbardziej uniwersalnym, najprostszym i narzucającym najmniejsze zobowiązania ontologiczne wyjaśnieniem ontologicznej struktury dzieł muzycznych. W kolejnych rozdziałach drugiej części mojej pracy wyprowadzam podstawy, na których proponuję oprzeć nową teorię dzieł muzycznych, która unika wymienionych w poprzedniej części trudności. W rozdziale pierwszym części II bronię teorii wiązki jako najbardziej odpowiedniego modelu dzieł muzycznych i odpowiadam na zarzuty sformułowane w literaturze przeciwko tej teorii. W rozdziale drugim wyprowadzam argument za koniecznością istnienia indywidualnych esencji dzieł muzycznych. W rozdziale trzecim podejmuję się obrony rozumienia dzieł muzycznych jako przedmiotów abstrakcyjnych. W szczególności podejmuję się wykazania problemu ekwiwokacji wyrażenia „przedmioty nieczasoprzestrzenne” i w jego miejsce proponuję analizę pojęcia nieczasoprzestrzenności jako – oddzielnie – nieczasowości i nieprzestrzenności. W rozdziale czwartym wykazuję, w jaki sposób można bronią twierdzenia, Że nieprzestrzenne dzieła muzyczne są stwarzalne. W ostatnim rozdziale rekapituluję problemy, które wymieniłem jako usterki teorii Levinsona w części pierwszej i pokazuję, jak ontologia przedmiotów abstrakcyjnych wyłożona w części drugiej rozwiązuje te trudności. |
dc.affiliation.department | Instytut Filozofii |
dc.contributor.author | Nakoneczny, Michał |
dc.date.available | 2024-01-18T11:41:56Z |
dc.date.defence | 2016-06-20 |
dc.date.issued | 2016-01-19 |
dc.description.osid | 140314 |
dc.description.promoter | Lorenc, Iwona |
dc.description.promoter | Szyszkowska, Małgorzata |
dc.identifier.apd | 18827 |
dc.identifier.uri | https://repozytorium.uw.edu.pl//handle/item/1594 |
dc.language.iso | pl |
dc.rights | ClosedAccess |
dc.subject.en | metaphysics |
dc.subject.en | musical work |
dc.subject.en | problem of universals |
dc.subject.en | problem of particulars |
dc.subject.en | trope theory |
dc.subject.en | creatability of abstract objects |
dc.subject.pl | ontologia |
dc.subject.pl | dzieło muzyczne |
dc.subject.pl | problem uniwersaliów |
dc.subject.pl | problem partykulariów |
dc.subject.pl | teoria tropów |
dc.subject.pl | stwarzalność przedmiotów abstrakcyjnych |
dc.title | Ontologia dzieł muzycznych jako jednostkowych, abstrakcyjnych i komponowalnych bytów. |
dc.title.alternative | The Ontology of Musical Works as Particular, Abstract and Composable Entities |
dc.type | DoctoralThesis |
dspace.entity.type | Publication |