Licencja
Metody nauczania języka obcego jako drugiego w przedszkolu dwujęzycznym i z językiem polskim
Abstrakt (PL)
Celem pracy magisterskiej było zbadanie i porównanie metod nauczania języka angielskiego jako drugiego języka w przedszkolach dwujęzycznym i z językiem polskim jako podstawowym. Badanie przeprowadzono w dwóch przedszkolach w Warszawie: publicznym przedszkolu z językiem polskim oraz prywatnym przedszkolu dwujęzycznym. W ramach badania zastosowano metody analizy jakościowej, obejmujące przegląd literatury, obserwacje oraz wywiady z dyrektorkami i nauczycielkami języka angielskiego w obu placówkach. Wyniki wskazują na istotne różnice w poziomie rozwoju językowego dzieci, wynikające głównie z ilości godzin przeznaczonych na zajęcia z języka angielskiego. Stosowane metody nauczania były do siebie zbliżone, chociaż skupiały się na różnych aspektach językowych, zależnych od kontekstu placówki. W pracy omówiono szczegółowo codzienne funkcjonowanie obu placówek, współpracę z rodzicami, a także wyzwania i problemy związane z nauczaniem języków obcych na etapie przedszkolnym.
Abstrakt (EN)
The aim of this master's thesis was to investigate and compare methods of teaching English as a second language in bilingual and monolingual preschools where Polish is the primary language. The study was conducted in two preschools in Warsaw: a public preschool with Polish as the primary language and a private bilingual preschool. The research employed qualitative analysis methods, including a literature review, observations, and interviews with the principals and English teachers at both institutions. The results indicate significant differences in children's language development levels, primarily due to the number of hours dedicated to English classes. While the teaching methods used were similar, they focused on different language aspects depending on the institutional context. The thesis provides a detailed discussion of the daily functioning of both preschools, cooperation with parents, as well as the challenges and issues associated with teaching foreign languages at the preschool level.