Licencja
Rola Sztuk Walki w procesie wychowania na przykładzie Tang Soo Do
Abstrakt (PL)
Sztuki walki i wychowanie? Czy połączenie obu tych kwestii może wspólnie korelować? Czy sztuki walki mogą mieć wpływ na wychowanie? Tego typu pytania stały się przyczyną pracy, której tematem jest rola sztuk walki w procesie wychowawczym na przykładzie Tang Soo Do. Praca składa się z czterech rozdziałów w których szeroko omawiam zagadnienia związane z procesem wychowania, sztukami walki oraz to, co łączy te dwie dziedziny życia. Badania w niniejszej pracy oparte były na ankietach własnych, wywiadach standaryzowanych, a także obserwacjach własnych autorki opartych o doświadczenie w temacie sztuk walki. Celem pracy była analiza związku między sztukami walki, a procesem wychowawczym oraz sprawdzenie czy taka zależność jest możliwa. Wyniki badań potwierdziły założone w rozdziale metodologicznym hipotezy, a także poszerzyły wiedzę na temat sztuk walk oraz ich znaczeniu w kontekście wychowania.
Abstrakt (EN)
Martial arts and education? Could the combination of both of these things correlate together? Can martial arts have an impact on upbringing? These types of questions gave rise to a work on the role of martial arts in the educational process based on the example of Tang Soo Do. The work consists of four chapters and broadly discusses issues related to the upbringing process, martial arts and what connects these two areas of life. The research in this work was based on the author's own surveys, standardized interviews, and the author's own observations based on her experience in the field of martial arts. The aim of the work was to analyze the relationship between martial arts and the educational process and to check whether such a relationship is possible. The research results confirmed the hypotheses established in the methodological chapter, and also expanded knowledge about martial arts and their importance in the context of education.