Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Identity and Self-Creation in Philip Roth’s American Trilogy

Autor
Gopaniuk, Gabriela
Promotor
Pióro, Tadeusz
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca podejmuje temat tożsamości i autokreacji w Trylogii amerykańskiej autorstwa współczesnego amerykańskiego pisarza Philipa Rotha. W skład trylogii wchodzą następujące powieści: Amerykańska sielanka, Wyszłam za komunistę, oraz Ludzka skaza. Głównym zadaniem pracy jest przedstawienie jak, za pomocą kontekstów historycznych i kulturowych, Philip Roth zgłębia tożsamości i autokreacje swoich bohaterów w Trylogii amerykańskiej. Pierwszy rozdział koncentruje się na historii Seymoura Levova i jego córki Meredith z Amerykańskiej sielanki. Tożsamość amerykańska i autokreacja bohaterów jest analizowana w szerszym kontekście kulturowym i historycznym. Drugi rozdział skupia się na postaci Iry Ringolda z Wyszłam za komunistę i jego tożsamości politycznej. Nastroje antykomunistyczne w Ameryce lat 50. mają wpływ na efekt autokreacji komunisty. Trzeci rozdział dotyczy protagonisty Ludzkiej skazy, której główna akcja osadzona jest w latach 90. ubiegłego wieku. W tym rozdziale poddano szczegółowej analizie tożsamość rasową i autokreację Afroamerykanina Colemana Silka, który ukrywa swoją prawdziwą przynależność rasową.

Abstrakt (EN)

This thesis is concerned with the question of identity and self-creation in the American Trilogy written by Philip Roth, a contemporary American author. The trilogy consists of the following novels: American Pastoral, I Married a Communist, and The Human Stain. The primary objective of the thesis is to show how, using historical and cultural contexts, Philip Roth explores his characters' identities and self-inventions. The first chapter focuses on the story of Seymour Levov and his daughter Meredith from American Pastoral. The subject of American identity and self-creations of these two characters is examined in the broader American cultural and historical context. The second chapter is dedicated to Ira Ringold from I Married a Communist and his political identity. The anti-communist climate of America in the 1950s has an influence on the effect of Ira's self-creation. The third chapter revolves around the central character of The Human Stain, whose main action is set in the 1990s. The racial identity and self-creation of Coleman Silk, who is an African American that hides the truth about his race, is thoroughly analyzed.

Słowa kluczowe PL
Philip Roth
tożsamość
autokreacja
Trylogia amerykańska
Amerykańska sielanka
Wyszłam za komunistę
Ludzka skaza
Inny tytuł
Tożsamość i autokreacja w Trylogii amerykańskiej autorstwa Philipa Rotha
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-03
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty