Licencja
Rozwój kompetencji interkulturowej w programach nauczania języka włoskiego
Abstrakt (PL)
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badania dotyczącego pla- nowanego rozwoju kompetencji interkulturowej w sylabusach języka włoskiego. Analiza została przeprowadzona na podstawie korpusu złożonego ze 100 doku- mentów programowych począwszy od poziomu A2 stosowanych na kierunkach językowych i lektoratach w 10 największych pod względem liczby studentów uni- wersytetów. Biorąc pod uwagę specyficzne potrzeby studentów, którzy uczestniczą w programach mobilności akademickiej, mają częsty kontakt z osobami pocho- dzącymi z innych kultur, albo, poprzez naukę języka, dążą do zwiększenia zakresu swoich kompetencji zawodowych, należy tak planować proces dydaktyczny, aby był on jak najwyższej jakości i uwzględniał wszystkie aspekty użyć języka. Wska- zane jest, aby treści kursów językowych w odpowiedni sposób kształtowały m. in. kompetencję interkulturową ułatwiającą poruszanie się w dzisiejszym zglobalizo- wanym świecie. Z tego względu, analiza diagnostyczna obecnego stanu rzeczy: określenie mocnych i słabych stron programów nauczania wydaje się odpowiednim narzędziem służącym do ulepszania procesu dydaktycznego już na etapie plano- wania, dzięki czemu przekazywane treści zostają odpowiednio dostosowane do potrzeb studentów.