Artykuł w czasopiśmie
Brak miniatury
Licencja
Pojęcie podmiotowości w pedagogice
Autor
Data publikacji
2018
Abstrakt (PL)
W artykule przedstawiono różne znaczenia terminu „podmiotowość”, które pojawiają się na gruncie pedagogiki w kontekście zagadnień związanych z opieką. Po prześledzeniu kontekstów, w jakich pojawia się ten termin, zaproponowano trzy jego podstawowe rozumienia: 1. specyficznie ludzka, stała i nieutracalna zdolność/dyspozycja/potencjalność; 2. zmienna i dynamiczna aktualizacja tej potencjalności; 3. uprawnienie wynikające z faktu bycia człowiekiem. Rozumienia te są przydatne w analizie sporu, czy opieka – rozumiana jako relacja, której charakterystyczną cechą jest przejęcie odpowiedzialności za podopiecznego przez opiekuna – pozbawia podopiecznego podmiotowości.
Słowa kluczowe PL
Podmiot
podmiotowość
pedagogika
opieka
odpowiedzialność
Dyscyplina PBN
pedagogika
Czasopismo
Zeszyty Naukowe KUL
ISSN
0044-4405
Link do źródła
Licencja otwartego dostępu
Uznanie autorstwa