Praca magisterska
Brak miniatury
Licencja

ClosedAccessDostęp zamknięty

Postawa bohatera romantycznego w zmieniającej się rzeczywistości. Na podstawie serii filmów Psy w reż. Władysława Pasikowskiego. Przypadek Franza Maurera

Autor
Nowak, Weronika
Promotor
Kopczyński, Krzysztof
Data publikacji
2024
Abstrakt (PL)

Niniejsza praca jest próbą ukazania zmian postawy bohatera filmowego wobec zmieniających się czasów. Przykładem badanym jest bohater Franz Maurer w rzeczywistości serii filmowej rozciągającej się na niemal trzy dekady. Rozprawa bada również pracę reżysera Władysława Pasikowskiego oraz jego metodykę filmową, postawę osobistą oraz budowanie charakteru filmowego. Z pracy wynika pewna powtarzalność zachowań bohatera niezależnie od czasów, w których żyje, oraz wieku, w jakim jest. Kolejnym wnioskiem jest również fakt, iż Pasikowski kierował się myślą romantyczną, co wynika być może z jego charakteru i usposobienia. Elementy kojarzone z tą epoką są wykorzystywane w fabule wszystkich trzech części filmów. Bohater filmowy mimo upływu lat i zmiany rzeczywistości nie zmienia swojej postawy. Podobną postawę reprezentuje współczesny bohater trzeciej części filmu - komisarz Witkowski, którego można porównać do Maurera. Franz wciąż wyznaje swoje zasady moralne i kieruje się nimi od lat, nawet w momencie kiedy nie są one już tak aktualne. Zasady były dla niego na tyle ważne, że oddał w ich imię swoje życie.

Abstrakt (EN)

The thesis is an attempt to take up the film hero's challenge to the changing times. The example under study is the protagonist Franz Maurer in the reality of a film series that has been fighting for almost three decades. The dissertation also examines the role of director Władysław Pasikowski and his film methods, defensive attitude and film character. With specific actions it follows that the characters are heroes of the times in which he lives and in which he is. The conclusions are also a fact, because Pasikowski is a romantic person, which may result from his character and disposition. Elements associated with this era are iconic in three parts of the films. Despite the change in reality, the film hero does not change his function. A similar character is the contemporary hero of part of the film - Commissioner Witkowski, who can be compared to Maurer. Franz's original principles set their moral principles and have been used for years, even when they are no longer so valid. Principles were so important to him that he dedicated his life to them.

Słowa kluczowe PL
Pasikowski
“Psy”
bohater
czasy
reżyser
Maurer
Inny tytuł
The attitude of a romantic hero in changing reality. Based on the Psy film series dir. Władysław Pasikowski. The cas of Franz Maurer.
Wydawca
Uniwersytet Warszawski
Data obrony
2024-07-10
Licencja otwartego dostępu
Dostęp zamknięty